Rejseglimt fra 10 dage i Slovenien 2006

Rejseglimt fra Slovenien
Mit valg faldt på Slovenien til en sensommer rejse i 2006. Slovenien ligger jo dejligt tæt på Danmark med og er ikke større end Jylland. Det består af barske bjerge og så husker jeg hvor farverigt en tidligere kollega beskrev landet. Jeg tog chancen og bestilte en flybillet via FDM travels hjemmeside. Jeg købte Lonely Planets, Slovenia guidebog og kiggede på nettet, for at finde ud af hvad Slovenien egentlig havde at byde på. Jo mere jeg læste om landet, jo mere opsat blev jeg på at komme afsted. Forventningerne var med andre ord store, da jeg tog afsted d. 1. august 2006. Det skulle heldigvis vise sig at jeg ikke blev skuffet… tværdigmod.

Rejsen til Slovenien startede fra Københavns lufthavn med skift i Prag, da det var Chech Airlines jeg fløj med. Jeg fik straks et godt indtryk af Slovenien. Alle jeg spurgte om vej, var yderst hjælpsomme og kunne tale flit engelsk. Jeg fandt derfor hurtigt en bus der kørte mig direkte til mit bestemmelsessted Bled i nord, i stedet for jeg først skulle tage ind til Ljubljana og skifte bus derfra. Jeg sparede 60-70 km og mindst en times transport.

Bled og den smukke søJeg nåede til Bled på et par timer. Bled er et af Sloveniens populæreste rejsemål pga. den spejlblanke sø, der er omgivet af majestætiske bjerge. Midt på søen er en lille ø med en smuk romantisk kirke og faretruende højt oppe på en klippetop ved søbredden spejder en middelalderborg ud over søen og byen Bled. Jeg blev modtaget af et voldsomt regnskyl, men det kunne ikke få bugt med mit gode rejsehumør. Jeg tog rygsækken på nakken og gik til campingpladsen, der lå for enden af søen. En stor men hyggelig plads, hvor jeg kom i snak med et australsk par, der havde slået et telt op ved siden af mit.

Slot og fæstning uden for BledEfter jeg havde teltet op gik jeg tilbage til bymidten for at leje en mountainbike. Der var et par udbydere, så jeg fandt hurtigt et sted, hvor jeg lejede mountainbiken for 10 EUR om dagen. Mad skulle jeg jo også have til cykelturen, så jeg købte nogle supper, jeg kunne varme op på mit lille primitive ”sprittablet-komfur”.

Vrsic – Sloveniens højeste bjergpas
Bjergpasset der ligger i 1.611 meters højde, er på mange måder et af Sloveniens ”højdepunkter”. Om du er i bil, bus eller på cykel, så er det enkæmpe oplevelse, du ikke må snyde dig selv for.

Vrsic - Sloveniens højeste bjergpasDet regnede og regnede… Jeg blev liggende i teltet lige til tjek-ud tid kl. 12. Jeg skulle jo videre… ja faktisk havde jeg minimum 90 km foran mig, hvoraf de 14 km gik ”lodret op” til Sloveniens højeste bjergpas (Vrsic på 1.611 meters højde. Jeg startede i 400 meters højde). Som om det ikke var rigeligt ambiøst, så startede jeg med at køre forkert. Det gav mig yderligere 15-20 km til dagens strækning. Mine ben var allerede tunge, da jeg begyndte den stejle opstigning mod bjergpasset.

Jeg må nok indrømme, at jeg hoppede af cyklen og gik en del af vejen. Det var hårdt nok i sig selv, specielt da jeg havde 20 kg i rygsækken at slæbe på. (Der var ikke noget bagagebærer på mountainbiken jeg havde lejet). Det var fantastisk hårdt at køre op, men belønningen var en enestående udsigt og en tur ned ad bakke de næste 12 km. Det viste sig dog at nedkørelsen var utrolig hård i sig selv, for det var bare at trykke bremserne i bund konstant, så farten ikke pludselig løb løbsk. Jeg ”landede” på campingpladsen for foden af bjergene i den lille by Trenta.

Bjergpasset Vric - endelig oppeStedet var omgivet af bjerge, og havde vejret været bedre, havde jeg nok valgt at  prøve kræfter med Sloveniens højeste bjerg Mt. Triglav på 2.800 meters højde. Jeg var dødtræt, gennemblødt, frøs og mine ben føltes som 2 store betonpiller, men teltet skulle jo op. Bagefter pakkede jeg mine toiletsager og tog en skønt varmt bad… det var hårdt tiltrængt. Om aftenen forkælede jeg mig selv ved at gå på byens eneste restaurant. Den lå i et af de 5-6 huse jeg kunne se hele byen bestod af. Jeg gik mæt og ikke mindst træt i seng efter en hård men givtig dag.

Boka vandfaldet nær BovecOg det blev ved med at regne. Jeg måtte pakke teltet sammen i styrtende regnvejr og begav mig de sølle 25 km til Bovec. Jeg blev totalt gennemblødt, lige so indholdet i min rygsæk. Jeg valgte at flotte mig og tog ind på Alpine Hotel (49 EUR). Det var en fornøjelse at få et godt bad og komme i tørt tøj. Hele værelse lignede et tørrerum, for jeg havde tømt indholdet af rygsækken og hængt det til tørre. Det klarede heldigvis op ved 18 tiden, så jeg cyklede ud til Boka vandfaldet 8 km fra Bovec. Det var et storslåede syn, men de sidste dages regn havde også sørget for rigeligt vand.

Bovec i SlovenienBovec – Sloveniens aktivitetsmekka
Efter en god nats søvn, tog jeg videre til en campingplads i udkanten af Bovec. Jeg fandt en god plads under et træ, så jeg var lidt i tørvejr, hvis himlen pludselig skulle åbne sig igen…

…men vejret var blev meget bedre, så jeg begav mig ud på en cykeltur om formiddagen. Området omkring Boved var utrolig frodigt og jo højere jeg cyklede op i bjergne, jo bedre blev udsigten.

Bjergene omkring BovecBjergene omkring Bovec
Jeg ”snød” og tog kabineliften op i bjergene pga. det omskiftelige vejr. Det var en storslået tur, der bragte mig fra 400 til 2.200 meters højde.

Jeg kan kun anbefale turen med kabineliften. Jeg kom vitterlig op midt mellem de mest fantastiske bjerge med udsigt til Italien. Jeg skulle selvfølgelig op på en af de højeste toppe (2.499 meter) og tog videre til en stor bjerghytte, hvor jeg fik mig en rygende varm kop kaffe, mens jeg sad og nød udsigten og læste i min bog. Jeg nåede desværre ikke mere i Bovec, der må være hele Sloveniens aktivitetsmekka. Du kan prøve kræfter med trekking, rafting, kajak, canoying, paragliding og meget mere.

Omgivelserne mellem Bovec og BledFra Bovec tilbage til Bled
Jeg fuldendte min cirkel med start og slut i Bled, med en cykeltur på ca.90 km. Den skulle have været rimelig overkommelig, men jeg var tvunget til at tage en omvej pga. vejarbejde. Det betød 16 km op, op og atter op. Mine ben direde under mig og klokken var efterhånden løbet fra mig. Jeg stoppede ved en campingplads tæt på søen Bonhij, 25 km fra Bled. Næste dag fortsatte jeg til Bled, hvor jeg fik afleveret cyklen. Det viste sig sjovt nok at gutten i bureauet, der arrangerede alle former for aktiviteter i Slovenien, kendte en af mine tidligere kollegaer… ja det er en lille verden.

Ljubljana - hovedstaden i SlovenienLjubljana – Sloveniens hovedstad
En lille men hyggelig hovedstad, du kan overskue på en weekend. Byen har små smalle gader, utallige cafeer, restauranter og et par interessante markeder.

En hurtig sandwich og en juice, og så ellers videre med bussen til Ljubljana. Det første sted jeg ønskede at overnatte var booket op, men de var søde og ringede rundt og fandt et sted. Jeg havnede på en skole, der fungerede som hostel i sommerferien, mens de studerende var væk. Det kostede 130 kr. For en overnatning inkl. morgenmad. Egentlig en rigtig god pris, specielt da jeg havde værelset for mig selv.

Udsigten fra Ljubljana slotHovedstaden var til at overskue, og jeg nåede rundt til det meste af interesse på de 1 ½ dag jeg havde til at udforske byen. Det er som nævnt en hyggelig by med utallige steder at gå ud om aftenen. Shoppingmulighederne er der, men de er ikke ligefrem overvældende i forhold til andre hovedstæder i Europa. Det der gjorde Ljubljana speciel var atmosfæren, tempoet og alle de smukke gamle bygninger og små kanaler.

Ljubljana slot ligger på en bakketop bag den gamle bydel. Den er bestemt gåturen værd. Slottet er de seneste år blevet renoveret og fremtræder og bruges ofte til koncerter og andre kulturelle aktiviteter. Du kan se en 20 minutters 3D high-tech video, der fortæller om Ljubljanas historie. Den er fantastisk godt lavet. Du kan købe billet til forestillingen, der inkluderer en tur op i det højeste tårn. Derfra har ud nok den aller bedste udsigt ud over hovedstaden.

Ljubljana by nightPrisniveauet
I Slovenien er bestemt under de danske niveau, men højere end i fx Bulgarien og Rumænien. En overnatning på det 3-stjernede hotel i Bovec kostede ca. 350 kr. En overnatning på campingplads varierede mellem 50-80 kr. Øl på en cafe 12-20 kr. Biografbillet ca. 25 kr og transport med bus kostede ca. 1 kr. Pr. km.