Rumænien – here we come…

Rejseglimt fra Rumænien 2004
Rumænien? Årsagen var enkel… at få endnu et land til ”samlingen” og opleve et af Europas nok billigste lande at rejse rundt i. Vi havde købt en super billig charter- afbudsrejse i 2004 til Mamaia-Constanta ud mod Sortehavet. For 1.000 kr. fik vi flyturen samt hotel. Vi brugte kun hotellet et par nætter, da vi i stedet tog rundt i landet. Det er typisk i maj og august du kan være heldig at få de billigste afbudsrejser, så det kan være en billig måde at rejse på.

Året var juleaftensdagh 1989, hvor jeg tændte for fjernsynet og så henrettelsen af et par for åben skærm. Meget barbarisk selvom det var den rumænske diktatoren Nicolae Ceausescu og hans hustru Elena. Det var stort set det billede jeg tog med mig til Rumænien, samt det gigantiske ”Palace of Parlament”, som Ceausescu lod bygge i 1980érne. Sikkert som et monument for ham selv, så hans storhedsvandvid kunne tilfredsstilles. (mere end 30.000 indbyggere skulle genhuses, den gamle bydel blev jævnet med jorden inkl. 19 ordokse og 3 protestantiske kirker samt 6 synagoer). Desværre må jeg tilstå, at det er en imponerende flit bygning. Flit og af ufattelige dimensioner, som kun overgås af Pentagon. Men Rumænien rummer meget mere. Jeg nåede kun en ”smagsprøve” på en uges rejsen rundt i landet, men kunne sagtens have taget ”en meget større bid”.

Bølgende bakker og smukke bjerge ved SinaiaSinaia i Rumænien – ideelt til trekking
Væk fra kysten og første tog mod bjergene. Helt tilfældigt faldt valget på Sinaia, som Politikens guidebog beskriver som ”en perle”. Ikke helt ved siden af. Bjergene var der og vi ville have taget kabineliften derop. Desværre var den lukket, ligesom alt andet har om mandagen…

Peles slot ved SiniaVi skulle ud og se et af Rumæniens absolutte største seværdigheder, Peles Slot. Det var jo mandag, så selvfølgelig var der lukket, men vi var heldige, da en lokal vagt forbarmede sig over os og viste os lidt rundt…mod betaling selvfølgelig. Slottet der består af mere end 160 værelser, blev bygget i 1883 til Prins Carol I.

Draculas slot ved BranBran – besøg “Grev Draculas slot”
Du kan ikke tage til Rumænien uden at se ”Draculas Slot” eller Bran Slot fra 1378. Det har ingen forbindelse til den oprindelige Grev Dracula, men flot er det. Vi skulle da lige se os lidt omkring, så vi vandrede op ad en høj tæt på slottet. Vi blev belønnet med en fabelagtig udsigt med flere markarbejdere. De kom os i møde under en lille pause. Vi forstod ikke hinandens sprog, men et stort smil åbner kommer du altid langt med. De tilbød os en tår fra deres ølflaske. Hmmm det duftede bestemt ikke af øl, men noget meget stærkere. Det var hjemmebrændt brændevin og vi blev straks accepteret efter vi havde taget en slurk…WOW det kradsede godt nok hele vejen ned.

1. klasse med "bumletoget"Vi tog toget og billedet viser førsteklasse i et ”bumletog”. Der var enorm forskel på førsteklasse alt efter hvilken type tog vi valgte. Sørg altid for at bestille billet til hurtig-toget, da de ellers stopper ved samtlige stationer der overhovedet findes på ruten g en lille togtur kan pludselig tage nogle timer.

Palace of Parlament i BukarestBukarest – Rumæniens hovedstad
Efter jeg så en udsendelse om Rumænien, med den lille festlige gut, Ian W. fra Lonely Planet, måtte jeg bare til Bukarest. Målet var Palace of Parlament… diktator Ceausescus tydelige bevis på storhedsvandvid. Det er indbegrebet af en kæmpe kolos, men faktisk ret imponerende, indtil man begynder på at tænke på alle de menneskelige skæbner, der fulgte i kølevandet med bygningen af det og den store boulevard, der skærer sig gennem Bukarest. Byen har heldigvis meget mere at byde på, selvom det varer år før den kommer bare i nærheden at de store hovedstæder som fx Berlin og Paris.

Slidte facader ses overalt i BukarestDet gælder om at gå på opdagelse med åbent sind, og lade nysgerrigheden styre dig ned ad de små sidegader. Der venter dig ofte de største oplevelser. Små cafeer, barer, restauranter og forretninger skyder fem overalt og giver et godt indtryk af, hvor Bukarest er på vej hen. Der bliver renoveret til den store guldmedalje, men der er stadig lang vej og slidte facader er stadig et almindeligt syn. Men de skaber bestemt også en stemning… bedøm selv.

Mamaia-Constanta – hvis du er til badeferie
Vi sluttede af med en overnatning på vores hotel i Mamaia-Constanta. Det er Rumæniens svar på Sunny Beach i Bulgarien. Hoteller bliver renoverede, nye skyder op, der er restauranter, forlystelser og natklubber, men stedet kan ikke løbe fra sin fortid som østblokland.

4 kommentarer til “Rumænien – here we come…”

1. Hejsa.
    Jeg hedder Nanna (13år) og synes det er kanon godt i laver sådan en side. Jeg er på min skole hvor vi laver et projekt med lande. Vi har dog ikke brugt denne side men jeg er sikker på vi kunne have brugt den.
    Det er en rigtig god idé.
    Også med alle de lande :D.

Kh. Nanna’dalkjær =D<3. (13år)

2. Hej Nanna

Tusind tak for din søde kommentar. Jeg er glad for du kan lide min hjemmeside med nogle historier fra nogle af de lande jeg har rejst i. Jeg kan love dig for der kommer flere rejsehistorier og billeder. I dag er jeg lige kommet hjem fra Nepal, hvor jeg var oppe og vandre i Himalayabjergene. Det var en kæmpe oplevelse som jeg også vil skrive om.

Mange rejsehilsner og held og lykke med projektet :o)
    Alan

3. Hej.
    Jeg skriver da jeg her i foråret drager mod Rumænien, hvor jeg skal være i praktik på et børnehospital som sygepl. studerende. Kan du fortælle, om der er nogle ting man skal være obs på når man er der nede? Har du evt nogle fif der er gode at have med i bagagen?

MVH Michelle

4. Hej Michelle
    Det lyder da fantastisk spændende med din kommende praktik i Rumænien. Nu er det jo 6-7 år siden jeg selv var i Rumænien og det var kun en enkelt uge, så det er nok begrænset, hvor mange gode råd jeg kan komme med. Jeg selv synes det var et dejligt folkefærd, men da jeg ikke kunne et ord rumænsk, så var det begrænset hvor tæt jeg kom på livet af de lokale. Måske skulle du prøve at lære nogle enkelte dagligdags vendinger og have en lommepalør med. Ellers er jeg sikker på du vil få en masse gode råd fra andre i praktik på hospitalet eller ansatte, der kan noget engelsk. Og du får med garanti en lærerig oplevelse for livet…måske endda nye venner du kan komme tilbage til.