Toulouse – perfekt til en storbyferie

En iskold vinterdag, tog jeg med Cometerne (klub inden for rejsebranchen) til Toulouse. Vi skulle se lidt på Frankrigs 4. største by, man egentlig ikke høre meget om. Toulouse er ikke kendt for de store verdenskendte seværdigheder, men for stedet hvor verdens største passagerfly samles… Airbus A380. Vi var heldige og skulle bl.a. på rundvisning på Airbus fabrikker.

Vi var en flok på 20 personer fra rejsebranchen, der skulle til Toulouse. Alt var arrangeret hjemmefra af et dedikeret klubmedlem, så vi andre kunne bare læne os tilbage og bliver guidet gennem en spændende og super hyggelig weekend i februar 2010.

Vi blev indlogeret på det 3-stjernede Hotel Merure Wilson i centrum at Toulouse. Hotellet var enkelt men pænt og der var hvad man kan forvente af et 3-stjernet hotel, men værelserne var forholdsvis små. Hotellets største plus var uden tvivl beliggenheden. Flere af Toulouse kunne nemt nås til fods som fx Place Wilson, Place du Capitole, St Sernin. Der var også flere barer, cafeer, restauranter og shopping i området.

Første dag gik vi lidt rundt i Toulouse og havnede på den store plads (Place du Capitole ) foran rådhuset. Rundt om pladsen lå flere spisesteder, hvorfra der var et godt overblik over pladsen, så man kunne studere det herlige leben.

Vi havde lige en inspektion af et spændende hotel, der lå med udsigt til pladsen. Det var hotel Le Grand Balcon, hvor den famøse Antonie de St-Exupery boede I nr. 32. Et anderledes hotel, men super lækre værelser og beliggenheden helt suveræn.

Så havde vi “fri” inden vi skulle ud og spise. Det var vi nogle stykker der benyttede sig af. Vi fandt en sted på den store plads og bestilte et stor øl. Prisniveauet var forholdsvis højt (8-9 EUR for en øl).

Om aftenen havde vi booket bord på Restaurant Chez Navarre. Et suverænt sted i Toulouse gamle bydel. Indretningen var hyggelig, uhøjtidelig med masser af atmosfære. Der var flere langborde og ideen er man bare kommer og sætter sig blandt de øvrige gæster, og tager for sig af dagens ret. Prisen er omkring 20 EUR plus drikkevarer. Et sted jeg kun kan anbefale.
Læs mere om Restaurant Chez Navarre

Vi var så fornuftige at vi kun tog et par ekstra øl på en bar, for at være friske til lørdagens højdepunkt, Airbus fabrikken, hvor vi havde en guidede rundvisning på engelsk, der ville tage ca. 21/2 t. Vi skulle opleve A380 samt den berømte Concorde på nærmeste hold.

Lørdag – A380 og Concorden på tætteste hold
Dagen startede med en solid morgenbuffet og så gik turen eller med bus til Airbus fabrikken. Vi havde fået lov til at tage nogle billeder, da vi repræsenterede rejsebranchen… det benyttede jeg mig af. Alle kan faktisk komme på sådan en rundvisning, hvilket jeg kun kan anbefale, specielt hvis du bare er lidt interesseret i fly, for det er nogle af verdenshistoriens mest berømte fly du kommer til at se. A380 er verdens største passagermaskine med plads til omkring 850 i charterudgaven. Concorden var jo nærmest årtier foran sin tid, da den første gang fløj i 1969 og med passager i 1974. Concorden fløj mere end 2.000 km/t, samme hastighed som små jagerfly. Den blev aldrig den succes man håbede på, da den blev lanceret midt under oliekrisen i 1970érne. Det var så uheldigt som det kunne være, da Concorden brugte utrolig meget brændstof og derfor var uhyggelig dyr at benytte. I dag er den trukke ud af tjeneste, specielt pga. ulykken for en del år siden. Mon der kommer noget tilsvarende i fremtiden?

Jeg vil ikke beskrive hele rundvisningen, men kan fortælle vi var inde i en Concorde og vi så de enorme produktionshaller for samlingen af A380.
Læs mere om rundvisningerne her

Derefter stod den på hotelinspektion på det 4-stjernede Hotel Radisson Blue tæt på Toulouse lufthavn. Det var fra 2008 og udført i friske farver. Pænt hotel, men farverne var ikke lige mig. Det var den udsøgte frokost derimod. Vi fik en 3-retters menu som bl.a. bestod af Foi Gras. (Det smagte faktisk godt, men en meget koncentreret smag, så jeg kunne sagtens have nøjes med lidt mindre. Laks til hovedret og en souffles til dessert… det hele blev skyllet ned med et par gode glas vin. Udsøgt.

Byvandring i Toulouse stod også på programmet. Den tog ca. 2 ½ time, hvor vi bl.a. så Hotel d’Assézat, Les Jacobins Klosteret, Saint Sernin Basilika, Place du Capitole og meget mere.
Du kan læse mere om byvandring i Toulouse her

Så havde vi nogle timer på egen hånd inden vi aftensmaden. Vi fik en enkelt øl og købte lidt snack i et supermarked og tog eller på hotellet for at slappe lidt af.

Lørdag aften spiste vi på Restaurant Chez Fazoul. Endnu en perle i den gamle bydel. Vi sad i samlet flok i kælderen og nød den gode mad.
Læs mere om Restaurant Chez Fazoul

Godt mætte og i højt humør tog vi i byen. Vi fandt en bar og derefter en natklub, hvor de fleste af os blev til lukketid. Øllene kostede 5 EUR og en flaske sprut med sodavand var faktisk også til at betale. Det blev en festlig afslutning på en travl, indholdsrig, spændende og super hyggelig weekend i selskab med nogle pragtfulde mennesker.

Til sidst kan jeg bare tilføje, at Toulouse et perfekt for en storbyferie. Toulouse gemmer ikke på egentlige store og verdensberømte seværdigheder, man føler sig ”tvunget” til at se. Der er masser at se, men man kan også bare nyde livet og slentre rundt og suge en masse indtryk til sig… det er faktisk ret befriende.