Jeg danser rundt om Matterhorn

Bjerghytte i de schweiziske alper
Hvorfor tage ”til verdens ende” for at komme ud og vandre i nogle majestætiske bjerge? Det var simpelthen mit udgangspunkt, da jeg skulle vælge, hvor jeg ville hen og prøve kræfter med naturen. Efter lidt forarbejde på nettet faldt jeg over Zermatt, der skulle være et suverænt udgangspunkt for vandreture i de schweiziske alper med det let genkendelige bjerg, Matterhorn, som omdrejningspunkt. Se 10 billeder fra rejsen her

Jeg var så heldig at finde nogle drøn billige flyvebilletter med SAS til Geneve. Under 800 kr. Fra Geneve skulle jeg videre til Zermatt, og der er det heldigvis så smart, at man kan tage toget i Geneve lufthavn dertil, ed et enkelt skift undervejs. Men prisen…næsten 500 kr. pr. vej…altså meget dyrere end flybilletten.

Det var nemt at købe billetten, og toget afgik fra en perron i kælderniveau. Har du tid er der en masse butikker i forbindelse med tog og lufthavnen. (Vær lige opmærksom på, at der er mange rabatmuligheder, hvis du skal være i Schweiz i længere tid og vil benytte toget. Læs mere her

Jeg fik købt mig en sandwich og noget at drikke og kørte med toget mindre end en time efter jeg var landet. Undervejs skulle jeg bare skifte et enkelt sted til den berømte bjergbane Glacier Express. Togturen tog i alt ca. 4 ½ time og specielt den sidste del var en kæmpe oplevelse. Toget sneglede sig ind i dalen til endestationen Zermatt med det spektakulære bjerg Matterhorn i baggrunden.

Zermatt
ZermattVel ankommet i Zermatt kl. 16.30 om eftermiddagen, besøgte jeg lige turistinformationscenteret, der lå 50 meter fra togstationen. Her fik jeg et kort over Zermatt by og bjergene omkring. Jeg fandt hurtigt vej til Zermatts Youth Hostel, som jeg havde booket online.

Det kostede mig lige over 300 kr. pr. nat i en sengestue med plads til 8 inkl. sengetøj, morgenbuffet og aftensmad (3 retter). Det var et røverkøb. Alt fungerede perfekt, de var hjælpsomme, mulighed for opbevaring af bagage mens man er ude og vandre og så var der pinligt rent.

Youth Hostel i ZermattJeg gik de efterfølgende dage lidt på opdagelse i Zermatt. Det er en hyggelig by, men vær forberedt på masser af andre rejsende. Højsæsonen om sommeren er fra d. 1. Juli til midt august. Skisæsonen er jeg ikke klar over, men Zermatt er et meget populært skisportssted, hvilket byen og området også bærer præg af. Zermatt er helt unik når det drejer sig om transport. Biler er der ingen af…dvs. benzin/diesel biler. Er du i bil, skal du parkerer den i nabobyen, da man ikke vil have trafik i gaderne udover de mange sjove små elbiler. De fungerer både som taxi, lastbil, bus og i det hele taget arbejdsredskab. Helt genialt.

Skiltningen på vandreruterneDen første dag tog jeg et kort i hånden og begyndte en afmærket strækning, for at være forberedt på skiltningen og stiernes beskaffenhed. Det viste sig at være nemt at orienterer sig, så jeg var klar til den store vandretur jeg ville begynde dagen efter.

(Du kan få et lille kort og folder med vandremuligheder og hytternes placering i bjergene tæt på Zermatt og bjerget Matterhorn. Jeg vil sige at du faktisk ikke behøver mere detaljeret kort, med mindre du skal ud på hardcore trekking over bjergkarme, der er dækket med sne eller uden for de almindelige ruter.)

Pil mod Schörnberg HütteZermatt – Schönberg Hütte
Jeg startede kl. ca. 09.30 fra Zermatt. Jeg havde fyldt rygsækken op med lidt lækkerier, hvis der ikke skulle være mulighed for noget at spise i en af hytterne. Så je havde fået plads til 3 pakker kiks, 4 plader chokolade, en øl, en lille flaske vin, vand og 2 colaer. Ellers var rygsækken pakket med tøj til både regn og kulde. Der var stadig masser af sne i bjergene, og jeg vidste ikke hvor primitive hytterne ville være.

Vandreturen var godt afmærket og bragte mig støt og roligt op og tættere og tættere på Matterhorn. Vejret var skønt med sol fra en klar blå himmel. Det kunne bare ikke være meget bedre. Jeg mødte et ældre par (mindst 65 år). De strålede af energi og livsglæde. Vi fik en lille sludder om området selvom mit tyske var meget rustent, men et stort smil og lidt fagter med armene gjorde os forståelige over for hinanden.

Jeg kom efterhånden længere og længere ind i en bjergdal og naturen blev mere og mere gold jo højere jeg kom. Der var efterhånden ikke flere træer, men udsigt til en grålig enorm gletscher og en bjergkam for enden af det hele. Der inde skulle hytte forhåbentlig ligge…og det gjorde den. På en stejl afsats med udsigt til Matterhorn og hele vejen jeg havde vandre, lå Schörnberg Hütten. Det var en af de lidt mere primitive med en enkelt vandhane uden for. Den var til vask og tandbørstning. Så var der et lille skur med to toiletter og et par huller i jorden. Inden for var der en hyggelig fælles spisestue der blev opvarmet med en lille ovn. Jeg overnattede på 1. sal i samme rum som de fleste andre. I højsæsonen måtte der være trængt, men hytten var lige åbnet og vi var de første overnattende gæste i denne sæson, så stedet var ikke engang halvfyldt. Uden for var der en stor terrasse med bænke og en formidabel udsigt. Havde det ikke været så hunde koldt, havde jeg siddet derude lige til jeg skulle i seng.

Schörnberg Hütten – Hotel Schwarzsee
Kapel på rutenJeg sov som en sten og vågnede frisk og udhvilet op til en ny solrig dag. Morgenvasken bestod i en kold klud i hovedet og børsten tænder, for der var jo ikke noget badeværelse. Da jeg kom ned i fællesstuen, stod morgenmaden allerede klar til portionsanretninger til hver enkelt. Det var enkelt, men smagte pragtfuldt. Jeg fik sagt; ”god tur” til dem jeg havde mødt, tog rygsækken på og fortsatte til næste mål. Jeg gik lidt via samme rute som dagen før, men drejede af mod Hotel Schwarzsee i 2582 m.o.h. Jeg ville have været helt op til Matterhornhütte (Hörnlihütte i 3260 m.o.h.) men det var ikke muligt pga. sneen. Hotel SchwarzseeJeg indlogerede mit i det travle Hotel Schwarzsee, hvor snesevis at rejsende sad på terrassen og nød solen og den fantastiske udsigt. Kabelbanen gik lige dertil fra Zermatt, hvilket var grunden til de mange mennesker. Jeg var heldig at få et værelse til 4 for mig selv. Der var ikke mere end 8 overnattende gæster, så der var dejligt fredeligt. Jeg betalte ca. 475 kr. for overnatningen inkl. aftensmad og morgenmad. Jeg blev behandlet som en hjemkommet søn, af de ældre kraftige dame der serverede. Kokken ville mig det også godt…min portion var næsten dobbeltstørrelse i forhold til de øvrige gæster. Jeg sad senere og så Worldcup i fodbold med kokken i deres fjernsynsstue. Denne aften var det sjovt nok Danmark der spillede mod Japan…og vi fik så mange tæsk.

Hold da op hvor jeg sov godt. Det var skønt af have fået et dejligt varmt bad og sove for sig selv. Det blev kun til et par sider i en ellers super spændende krimi jeg havde med, men det må være den friske bjergluft, der giver en naturlig træthed.

Hotel Schwarzsee – Hotel Riffelberg 2582 m.o.h. – Gornergrät (Hotel Kulm Gornergrät)

Hotel RiffelbergEn pragtfuld morgenmadsbuffet og jeg var på vej igen. Mit rute gik de efterfølgende dag ned og op pga. de mange dale, så det blev til nogle højdemeter. Dagene lignede hinanden. Jeg gjorde holdt hver 1 ½ time, fik lidt kiks eller andet godt og læste lidt i min bog. Jeg mødte ikke forfærdelig mange undervejs, men sæsonen var også kun lige begyndt. Jeg tror de fleste bare var på en dagsudflugt, men de fik sørme valuta for pengene, for naturen var som et kæmpe landskabsmaleri. Hotel Riffelberg var nok vandreturen mest luksuriøse sted for mig. Eget værelse med stor dobbeltseng, stort badeværelse og tv. Johh…jeg følte mig godt tilpas og det fortsatte til aftensmaden. Stor salatbuffet, suppe, kæmpe hovedret og lækker dessert med kaffe til. Jeg nød det i fulde drag.

Riffelberg – Berghütte Fluhalp
Jeg fik et godt tip fra et ungt par jeg mødte. De var netop kommet fra Berghütte Fluhalp og den havde været deres favorithytte indtil nu. Jeg tog deres anbefaling som gode vare og satte ruten mod Fluhalp. Det gik over stok og sten og heldigvis var der et ”pitstop” halvvejs. En hyggelig lille restaurant med terrasse og en helt igennem betagende udsigt. Jeg kunne stadig se Mt. Matterhorn og det var et syn jeg slet ikke kunne blive træt af. Et af de mest imponerende bjerge jeg til dato har set, og jeg har trods alt vandret i de fleste bjergkæder rundt på kloden.

Berghütte FluhalpBerghütte Fluhalp levede vitterlig op til hvad det unge par havde beskrevet. En flot gammel træbygning, der er min mening var alt for stor til at kalde det en hytte. Bag ”hytten” stod en massiv bjergvæg der fik hytten til ”at ligne en lille hytte”. Foran var en kæmpe stor terrasse, hvor jeg sad i den stegende sol og nød en velfortjent øl efter jeg havde fået mit lille værelse.

Jeg gik lidt på opdagelse og fandt en lille sø ca. 20 min. fra hytten. Her sad fandt jeg en stor sten, lagde mig og læste lidt i en bog og lod ellers tankerne flyve rundt mellem bjergmassiverne. Her er det de simple ting der har værdi g ingen forstyrrende mobiltelefoner, computere og store reklametavler…det er den rendyrkede natur, vind og vejr. Tilbage til Berghütte Fluhalp…nu var det tid til aftensmaden. Endnu et af højdepunkterne. Middagen blev serveret i en utrolig hyggelig gammel træstue, der selvfølgelig var restauranten. Der var fyldt godt op, men det gik alligevel hurtigt med at få serveret maden, der endnu engang var på 3 retter. Lækker enkel mad der var tilberedt fra bunden. En god dag og jeg bestemt mig at jeg næste dag ville fortsætte til endnu en hytte i stedet for at tage tilbage til Zermatt.

Berghütte Fluhalp – Täschhütte SAC
Täschhütte SACIgen en god start med et godt morgenmåltid og så af sted mod Täschhütte SAC. På denne del af ruten fik jeg syn mod Zermatt og jeg måtte vinke farvel til udsigten mod Mt. Matterhorn. Til gengæld dukkede der en enorm gletscher op på den anden side af dalen og mange andre stolte bjergtoppe. Jeg mødte en del der bare var på en dagsudflugt fra Zermatt, hvoriblandt der var en hel del skoleklasser. Skønt at se man bringer klassen ud i naturen, så de lærer at sætte pris på den. Jeg tror nu det er meget normalt, at unge som gamle nyder naturen i Schweiz og gør brug af den via vandring, mountain biking, på ski eller andre aktiviteter.
Hytte har netop fået en tilbygning og rummer 78 gæster. Den er slet ikke så charmerende som Berghütte Fluhalp, men faciliteterne er ”up to date” med et stor flot baderum (varmt vand koster ekstra) og et rum dedikeret til vandrestøvler og overtøj.
Om aftenen mødte jeg et par til middagen og vi fik en god snak om vandring, livssyn, rejser og meget mere…meget berigende.

Täschhütte SAC – Zermatt
Zermatts bymidteMin sidste dag og nu gik turen tilbage til Zermatt. Nu havde jeg bare målet at komme tilbage til Youth Hostel i Zermatt. Det gik over stok og sten og efter 4 timers uafbrudt vandring stod jeg i receptionen og fik en seng i samme værelse som tidligere. Under middagen mødte jeg en frisk mor og hendes ca. 25 årige søn. De var fra Amerika og vi fik en spændende snak om hvad der skete i USA her under finanskrisen og hvordan amerikanerne ser på Obama kontra Bush…endnu et berigende møde. Jeg mødte også en speciel mand i 50érne. Han var fra Sydafrika. Det tog mig lidt tid at gennemskue ham, da han var en meget specielt type, men en fantastisk nysgerrig, givende og interessant person med et spændende liv. Vi fik os nogle interessante snak om livet, interessen for rejser og mødet med ”en fremmede”.

Zermatt og Pension Edelweis
Min sidste hele da i Schweiz og Zermatt. Man skulle tro at jeg havde fået nok af at vandre, men det var bestemt ikke tilfældet. Jeg havde set en cafe/pension højt oppe over Zermatt, på den modsatte side af hvor jeg ellers havde vandret. Vejret var blevet lidt omskifteligt, men det skulle ikke holde mig tilbage. Stien var igen godt afmærket og den var ret stejl. Der gik ikke lang tide, før Zermatt synede som en lille ”dukke by”. Jeg nåede op til stedet der hed Pension Edelweis. En hyggelig gammel lille bygning med udendørs servering og fantastisk udsigt til bjergene, jeg de seneste dage havde vandret i. Pludselig dukkede sydafrikaneren op præcis som jeg skulle til at gå. Han bød på en øl og hvem siger dog nej til det. Snakken gik og inden længe kom vi i snak med en ung gut der hjalp til i højsæsonen og han fortalte at ejeren havde danske rødder. Vi fik hurtigt fat i ham…en ældre herre over 70 år. Det viste sig at han drev stedet i nogle sæsoner sammen med sin søn. Pension EdelweisVi blev vist rundt til værelserne man kunne leje og fik en smagsprøve af noget lokalt vin. Det blev et hyggeligt møde og en stor hilsen til dig Edgar, hvis du læser dette ☺ Jeg kan virkelig anbefale stedet. Har du fx ikke tid eller mod på en vandretur på flere dage, så er det et godt alternativ med en overnatning på stedet. Så får du en rigtig god smagsprøve på bjergene.

SelvportrætDet var min rejse til Schweiz. Et positivt møde med en natur i absolut verdensklasse, men prisniveauet ret højt.