Marokkos milde ansigt

Imlil i Atlasbjergene
Mit gensyn med Marokko blev et af de positive. Siden 1998 er der sket en fantastisk udvikling som en meget udbygget infrastruktur, højere levestandard og ikke mindst en tilgang til rejsende, der gør landet til en unik oplevelse. Marokkos viste mig en dejlig mild og hjælpsom befolkning.

NorwegianMed direkte fly fra København til Marrakech med Norwegian, kunne det ikke blive nemmere at nå til hjertet af Marokko. Jeg tog en bus og taxi fra lufhavnen til Marrakech centrum, tæt på markedspladsen Djemaa EL Fna…en seværdighed i sig selv. Her stod der allerede mange ”behjælpelige” lokale og tog i mod ”dugfriske” turister. Da mit Guesthouse (Equity Point Marrakech) lå midt i souken, der er det gamle handelskvarter, valgte jeg med overlæg, at lade en lokal finde vej til mit Guesthouse…vel vidende, at han ville have noget for det. Turen tog kun 5 min. og han startede med at bede om 20 EUR, men fik 1 EUR, der var en 100 % okay pris.

Sovesal i Equity Point MarrakechGuesthouse Equity Point Marrakech lå som sagt midt i souken. Det var en tidligere handelsmands hjem men flot renoveret. Jeg skulle bo på en sengestue (ca. 110 kr. pr. nat inkl. morgenmad). Et kæmpe rum med 2 køjesende og 2 områder med 2 senge, en sofagruppe og gulvplads nok til et mindre diskotek…og så var der pænt og rent. Jeg kan kun anbefale stedet.

Djemaa el FnaI Marrakech så jeg flere seværdigheder:

• Djemaa El Fna: En kæmpe markedsplads der er som taget ud fra et 1001 nats eventyr. Slangetæmmere, dansere, spåkoner og optrædende blandet med de berømte appelsinjuiceboder, små restauranter og boder med souvenir.Koutoubia moskeen
  • Souken: Som et sandt spindelvæv snor de smalle gader sig mellem hinanden og gør det stort set umuligt for os rejsende at finde rundt. 1000-vis af boder og spisesteder giver en herlig stemning. Du kan købe kort over området og ellers står der altid nogle parat til at hjælpe dig frem…men forvent de vil have noget for det. Jeg fór vild flere gange, men det gav så nogle ekstra oplevelser med på vejen.
  • Koutoubia moskeen: Et af Marrakech varetegn. Det mere end 70 meter høje tårn (minaret) rager godt over alle andre bygninger i Marrakech og kan stort set altid ses uanset hvor du er i byen.Paladset i Marrakech
  • Badi paladset: Kæmpe område der desværre ligger hen i ruiner. Alligevel får du en rigtig god fornemmelse på den overflod af rigdom det besad i 1500-tallet.
  • Saadi gravene: Smuk gravmæle fra Saadi dynastiet, der blev opdaget i 1917.

Imlil og Atlasbjergene
Som næsten altid når jeg rejser, så er et af mine mål at komme op i bjergene. Fra min rejse til Marokko i 1998 faldt jeg fuldstændigt for Atlasbjergene og bjerglandsbyen Imlil. Jeg håbede på ”gensynets glæde” og tog bus og taxi dertil. En tur på ca. 2 timer fra Marrakech. Jeg havde igen booket overnatning i Dar Ouassaggou Guest House. Denne gang i eget værelse for ca. 70 kr. inkl. eget bad/toilet og morgenmad. Stedet lå ca. 1½ km uden for Imlil, men var nem at finde. Det er bare af følge den største vej videre gennem Imlil. Det var nærmest 2 store villaer med et par fællesrum og en tagterrasse med udsigt til bjergene. Det kunne bare ikke være bedre. Læs mere her

Bjergene omkring ImlilImlil er ikke særlig charmerende i sig selv, men det er et perfekt udgangspunkt for vandreture i området. Mest populær er nok turen til toppen af Mount Toubkal (Nordafrikas højeste punkt på 4.167 meter). Jeg tog turen i 1998 og kan kun anbefale vandreturen. Har du tidligere vandret, kan du sagtens gøre det på egen hånd eller med en kammerat og eller, kan du nemt finde en guide og/eller få en arrangeret 2-3 dages tur. Vær forberedt på sne og kulde på toppen.
Denne gang vandrer jeg via vejen fra guesthouset over et bjergpas (navn kommer), hvorfra der var en enestående udsigt. Jeg gik en rundstrækning og kom gennem flere berberlandsbyer. En eminent vandretur som du også kan forlænge til flere dage, hvis du ønsker det.
Kasbah du ToubkalFrokost på Kasbah du Toubkal (kåret som et af verdens top 100 hoteller). Det er et miljøvenligt hotel, der mildest talt koster en formue pr. nat uden nogen form for den luksus man ellers forbinder hoteller i det prisleje. Beliggenheden er helt suveræn med udsigt til Imlil og imponerende bjerge. Jeg spiste frokost (ca. 200 kr. for 3-4 retter inkl. vand). Super dyrt i forhold til prislejet i Marokko, men maden var lokal og rigtig smagfuld og tjenerne høflige men afslappede og med en god portion humor. Det kan jeg anbefale. Læs mere her

Efter frokosten fortsatte jeg vandrestien mod Mount Toubkal som jeg tog i 1998. Jeg vandrede bare et par timer for at få naturoplevelsen med.

EssaouiraEssaouira
Det tog kun små 3 timer at køre med bus fra Marrakech til Essaouira. Fra busstationen var der under ½ km før jeg stod midt i Essaouira´s farverige medina (gamle bymidte). Jeg var vist lidt for hurtig til at sige ”ja” til det første guesthouse jeg blev præsenteret for, så næste morgen flyttede jeg til Hotel (navn kommer), der er anbefalet i Lonely Planets rejseguide. Det var et fantastisk hyggeligt sted. Små men pæne værelser, der var en hyggelig tagterrasse, hvor morgen maden blev serveret. Udefra er der bestemt intet prangende over stedet. Inde i en mørk overdækket sidegade, er der et beskedent skilt og dør, så tag chancen og gå ind, hvis du leder efter et godt sted i Essaouira.

EssaouiraJeg så ingen såkaldte seværdigheder i Essaouira. Jeg slentrede bare rundt i de små gader, hvor de handlende konstant fyldte op i deres boder, mens lokale og rejsende ”tømte” dem…jo der var en livlig handel. Det var intet problem at gå rundt og kigge på tingene…der var faktisk ingen der ”overfaldt” mig med en masse salgssnak. Der er utallige små cafeer, restauranter, gallerier og en bar eller to, hvis du savner smagen af en kold øl.

EssaouiraEssaouira er omgivet af en gammel fæstningsmur og specielt fra havnen, er der nogle fantastiske udsigtsposter. Havnen i sig selv er fyldt til bristepunktet med små træfiskebåde i deres klassiske blå farve. Mange er taget op for at blive vedligeholdt og der er masser af gode motiver, hvis du har kameraet med. Tæt på havnen ligger en stribe små primitive restauranter, der serverer ”alt godt fra havet” til meget rimelige priser…et godt sted til frokost.

Ellers er Essaouira og kyststrækningen i nærheden kendt af surfere fra hele verden. De valfarter til området og prøver kræfter med bølgerne fra Atlanterhavet.

Atlantic Palace ResortAgadir – en ægte ferieby i Marokko
Jeg skulle flyve hjem fra Agadir, så jeg tog igen bussen og ca. 3 timer senere stod jeg midt i Agadir. Den første nat tog jeg ind på Hotel (navn kommer) midt i Agadir. Et okay sted med forretninger, restauranter og mindre lokale spisesteder. Næste dag gik jeg tideligt ned mod stranden, hvor jeg havde fået en overnatning på det 5-stjernede Atlantic Palace Resort.

Værelset på Atlantic Palace ResortDer var simpelthen alle faciliteter. Kæmpe swimmingpool, flere restauranter, barer, wellness område, tennisbaner, golf og meget mere. Det lå ca. 200 meter fra stranden.

Strandpromenaden i AgadirSelve Agadir er en meget atypisk Marokkansk by. Den blev lagt i ruiner at et jordskælv i 1960 erne, så i dag fremstår Agadir som en meget ny by med brede boulevarder og nye bygninger. Trækplasteret er med garanti stranden og den ca. 4 km nye lange strandpromenade, med et hav af spisesteder og barer. Der bliver bygget en del ressort og hoteller (foråret 2011), men jeg tror ikke det varer længe, før de fleste byggerier er færdiggjort og Agadir for alvor kan blive en rigtig populær ferieby, som alternativ til de andre mere kendte feriedestinationer.
Da jeg skulle hjem tog jeg en taxi fra hotellet og ud i lufthavnen. Det var helt klart den dyre løsning (over 100 kr.). Alternativet er shuttlebusser eller også tag med lokalbus, men der skal du skifte bus i en anden by, men måske kommer der direkte busforbindelser i den nærmeste fremtid.

Te i Atlas-bjergene i Marokko

Atlas-bjergene i Marokko

Skind farveri i Marrakech

Masser af keramik i Marokko

Krydderier er over alt i Marokko

Et måltid mad på markedet i Marrakech