Mallorca – mangfoldighedens ø

Bjerglandsby på Mallorca
Jeg huskede svagt Mallorca gennem tåger af friture- og alkohol tåger, da jeg sammen med 5 rødder tog til party-øen i 1980érne og kastede mig ud i grisefester og parties på talrige natklubber. Nu skulle jeg tilbage til øen og have genopfrisket minderne. Jeg var lidt skeptisk, men gennem medierne er det som om Mallorca er blevet “genopdaget”, af danskerne.

Bestil din rejse til Mallorca her

Jeg fløj med Airberlin direkte til Palma de Mallorca havde transfer direkte til hotellet Gran Malia Victoria. Hotellet lå perfekt med udsigt til lystbådehavnen, krydstogtskive og den imponerende katedral Le Seu i horisonten. Det var et godt 4-stjernet hotel fra 1980érne, hvor det med garanti var et af Palmas fineste.

Restaurant med romantisk beliggenhed
Den første aften kørte jeg ud til restaurant Nassau, der lå på stranden ca. 100. kr. med taxi udenfor Palma de Mallorca. Super smagfuldt indrettet med store panoramavinduer, så jeg nød den flotte solnedgang. Jeg sad inden for, men der var også pladser uden for. Så et lille tip…hvis du rejser sammen med din kone/kæreste, så søg endelig for at inviterer hende derud. Du scorer en masse point 😮

Palma de Mallorca
Katedralen La SeuDet var faktisk en rigtig positiv oplevelse at gå på opdagelse i Palma. Masser af smalle krogede gader mellem de større veje. Forretninger overalt, små cafeer, barer og restauranter, så jeg kom bestemt ikke til at tørste. Jeg var også inde at se den enorme gotiske katedral La Seu. Virkelig et fantastisk bygningsværk. Det tog mere end 300 år at færdiggøre katedralen…det må da være frustrerende for arkitekten, der aldrig fik set sit livsværk færdigt.

Paladset Almudaina ligger lige ved siden af katedralen, med museum med flamske gobeliner, hvis det har interesse. Efter et par timers sightseeing i Palma, spiste jeg frokost på en rigtig autentisk gammel Tapas bar, La Paloma. Et totalt hyggeligt sted, hvor retterne bare kom i en stadig strøm. Lige så snart jeg troede jeg var færdig med den sidste ret, kom tjeneren med et par tallerkner mere, så jeg var propmæt, da jeg gik der fra. Men en oplevelse var det. Jeg nåede ikke meget mere i Palma de Mallorca, men jeg vil påstå at man sagtens kan bruge et par dage på byen.

Familievenlige Palma Nova på Mallorcas sydvest kyst
Samme dag gik turen videre til Palma Nova på Mallorca. Byen er utrolig populær for familier der rejser med børn. Der er vist 3 strande med lækkert sand og meget lavvandede. Den ene strand ligger faktisk helt op til byen og promenaden Passage de la Mar, forbinder alle tre strande. Her ligger der også den ene restaurant efter den anden. Palma Nova er en rigtig ferieby, der blev bygget for at trække masseturismen til sig. Så selvfølgelig er der turister overalt, men det er stadig et fint sted for en dejlig ferie. Stedet er specielt populært for englændere men meget mere rolig end Magaluf, der ligger i gåafstand fra Palma Nova.

Magaluf er nærmest en stor festby i sommermånederne. Det er specielt englænderne der har fundet stedet, men der er efterhånden og flere unge fra Skandinavien der valfarter dertil.

Både i Palma Nova og Magaluf er der et hav af vandsportsaktiviteter som fx vandski, jetski, bananbåd, paragliding og meget mere, så du kommer næppe til at kede dig.

Bjerglandsbyen EstellencsBjerglandsbyen Estellencs
Der er en verden til forskel på strandområderne med feriebyer som fx Palma Nova og den hamrende idylliske bjerglandsby Estellencs. Byen ligger ca. 30 km fra Palma de Mallorca. Estellencs er en lille stille by mellem Tramuntana bjergene og havet. Det er faktisk muligt at gå ned til den lille strand fra byen på 10-15 min. Det er skønt bare at slentre rundt i byen og droppe ind på en af de små barer og få en kop iskold øl eller spise en god middag om aftenen.

Gran Melia VictoriaJeg boede på Gran Melia Victoria, der lå i 2 bygninger, på hver sin side af vejen der løber gennem byen. Hovedbygningen har en del værelser, en skøn swimmingpool, hvorfra der er udsigt til både bjerge og havet. Der er også en stor terrasse i forbindelse med restauranten, hvor jeg spiste morgen- og aftensmad (en lækker buffet). Solnedgangen var som et flammehav og rigtig romantisk…specielt hvis man rejser med sin bedre halvdel :-). Jeg kommer helt sikkert tilbage til dette sted…forhåbentlig med en sød kæreste. (Jeg kan da lige tilføje, at der er gode muligheder for vandreture i området).
Du når nemmest til Estellencs i en lejet bil, men der går også jævnligt busser fra Palma de Mallorca.

Mod Alcudia gennem bjerge
Køreturen op langs vestkysten af Mallorca er helt unik. Bjergene nærmest falder ud i havet og der er flere udsigtspunkter, hvor du kan tage nogle fantastiske billeder. Køreturen er flot, men det kan være lidt anstrengende med alle de cykellister. De køre ofte i større og mindre grupper og det må være super fedt, men de er ikke gode til at tage hensyn til trafikken, så jeg kørte ofte et par kilometer, før jeg turde overhale dem.

Stranden Cala de DeiáStranden Cala de Deiá
Jeg skulle have været på en lille vandretur langs vestkysten af Mallorca, men tiden løb fra mig. I stedet blev det til en tur på stranden Cala de Deiá. Stranden bestod med af sten og klipper, men det var da muligt at finde et sted at ligge. Den var ikke særlig stor, men beliggenheden kunne ikke være bedre og vandet lokkede bare til en dukkert. Der var et par små steder, der serverede hårdt tiltrængte kolde drikkevare og lidt at spise. Det var en strand lige for mig og en af Mallorcas små perler, der endnu ikke er opdaget af alle og enhver.

ValldemossaValldemossa – blomsterne farver byen i alle regnbuens farver
På vej op ad vestkysten gjorde jeg en lille afstikker til Valldemossa. Det er en pragtfuld mindre by, hvor man bare skal lade sig forføre af den eminent hyggelige atmosfære. I de gamle smalle gader hænger urtepotter med blomster i de smukkeste farver og over alt står der større og mindre krukker med lige så farverige blomster. Det virkede næsten som om de lokale havde en konkurrence om af have de flotteste blomster.

Byens landemærke er Valldemossa Charterhouse, der oprindeligt fungerede som kloster. For mig var den største oplevelse at slentre gennem de krogede smukke gade. Jeg kunne sagtens have brugt en hel dag i byen og finde en cafe og bare kigge på dagliglivet passerer.

Sóller – værd at tjekke ud
Jeg var spontan og gjorde et lille stop i Sóller på Mallorcas nordvestlige kyst. Jeg nåede kun lidt rundt i den gamle bydel og en kop mocca på torvet foran kirken. Byen virkede hyggelig og omgivet af bjergene til den ene side og havet til den anden og der skulle være en god sandstrand. Jeg er sikker på at byen er værd at tjekke ud.

Finca Monnaber NouFincaer på Mallorca
– indbegrebet af idyl
På vej til Mallorcas østkyst, kørte jeg forbi en finca, for at få en let frokost og med egne øjne se de gamle herregårde der er bygget om til familiehoteller af højeste kvalitet. Jeg besøgte Finca Monnaber Nou, der går helt tilbage til 1300-tallet. Sikken et sted. De pragtfuldeste omgivelser med mandel, figen og oliventræer og midt i det hele lå Finca Monnaber Nou. En hovedbygning med reception, lounge, restaurant og værelser. Uden for var den indbydende swimmingpool, hvor det var let at bruge nogle timer og slappe af. Det hele osede af kvalitet og hygge. Det var faktisk også et sted der tilbød tyrkisk bad, massage og skønhedsbehandlinger. Igen et ideelt sted sammen med ens bedre halvdel til en romantisk ferie.
Læs mere og bestil Finca Monnaber Nou her

Alcudia og feriebyen Hotetur Club Bellevue
Her kom jeg til den diametrale modsætning til de hyggelige steder jeg havde boet på de første par overnatninger. Feriebyen Hotetur Club Bellevue ligger lige uden for Alcudia by i den nordlige del af Mallorca. Det er en samling af 17 store bygninger på et kæmpe område. Det oser selvfølgelig ikke af hygge og atmosfære som de andre steder, men der er simpelthen alle faciliteter, så både børn og voksne kan blive underholdt det meste af dagen. Der er både supermarked, restauranter, barer, vaskeri og egen læge hvis uheldet skulle være ude. Der er 7 swimmingpools hvor børnene kan boltre sig og så er der poolbar så hverken børn, far eller mor skal tørste. Du kan bestille opholdet med All Inklusive, så du har alle måltider og de fleste drikkevare inkluderet. Det er super billigt og så skal du ikke konstant have tegnedrengen frem. Om aftenen er der nyt show hver aften, og der bliver arrangeret konkurrencer både dag og aften, så du kommer næppe til at kede dig.
Læs mere og book Club Bellevue her

Alcudia ligger tæt på Club Bellevue. Det er også en herlig livlig ferieby, med alt hvad der hører sig til. Der er fx en flere kilometer lang stand, der er perfekt for hele familien. Om aftenen spilles der op til dans på barer og natklubber.

Cala Mondrago -Mallorcas måske bedste strande
Nogle få kilometer syd for Cala d´Or finder Cala Mondrago, ligger ganske enkelt nogle af Mallorcas absolut bedste strande. Strandene ligger mellem stejle skrænter, der falder lodret ned i havet. Vandet er turkisgrønt og utrolig klart. Der er 3-4 forholdsvis små strande, som du sagtens kan gå til via små stier. Jeg gik rundt via de små stier for at få et overblik, og der dukkede da bare det ene suveræne motiv op efter det andet. På strandene er der små cafeer, isboder og restauranter, så du kommer hverken til at sulte eller tørste.

Purobeach – Elegant strandbar ved Palma Bay
Her er virkelig en strandbar for ”de unge smukke og rige”. Den er holdt i hvide nuancer med minimalistisk stil. Liggestolene står rundt om en mindre pool og ud omgivet af havet…det er meget smagfuldt. Jeg fik en mojitos og noget tapas…lækkert lækkert lækkert. Du kan se og læse meget mere på deres hjemmeside: http://www.purobeach.com/

Mallorca – en super positiv overraskelse
Jeg var kun af sted i 4 dage, men nåede da at komme godt rundt på Mallorca. Jeg må sige jeg blev meget positiv overrasket…faktisk så meget, at det ikke varer længe før jeg skal tilbage. Det stereotype billede med, at Mallorca bare er én stor festø, kan du glemme alt om. Jo du kan finde områderne, hvor barerne ligger side om side og hvor du kan feste til den lyse morgen hver eneste dage, men Mallorca er så meget mere. Naturen er utrolig afvekslende, strandene er eminente, der er mulighed for storbyferie i Palma de Mallorca eller du kan drage op i bjergene og bo i en lille idyllisk by. Er du ung, har du en stor børnefamilie eller er I et par der bare vil have et afbræk fra hverdagen, så er det Mallorca. Det er heldigvis både nemt og ret billigt at komme dertil. Lavprisflyselskaberne flyver flere gange om ugen direkte til Mallorca fra både København og Jylland. Det tager ca. 3 timer. Så god tur fra mig.