Malaysia – et dejligt gensyn

Perhentian Islands - Malaysia

Det var 20 år siden jeg sidst rejste rundt på Peninsular halvøen Malaysia, syd for Thailand. Den gang var det nogle få dage på østkysten, for at se de enorme havskildpadder samt ½ dag i Kuala Lumpur. Denne gang rejste jeg med en dejlig kvinde og vi skulle selvfølgelig af sted efter et uimodståeligt tilbud på 3.500 kr. t/r København/Kuala Lumpur med Singapore Airlines. Vi havde små 14 dage til at gennemføre ruten: Kuala Lumpur – Cameron Highlands – Taman Negara – Perhentian Islands – Kota Bharu – Kuala Lumpur.

Tidligere nød jeg de lange flystrækninger, men i dag er de bare så trættende og jeg er fuldstændig ør hoved og krop, når jeg kommer frem…hmmm måske er det alderen der er begyndt at trykke :o)

Kuala Lumpur
Efter et kort stop i Singapore, landede vi sikkert i Kuala Lumpur. Nu skulle vi bare det sidste stykke ind til centrum og vores hotel. Der var flere muligheder for at komme de 60 km til centrum af Kuala Lumpur fra lufthavnen.
Eksprestoget KLIA: Rejsetid kun ½ time – pris i 2012 ca. 70 kr.
Bus: Fra stueetagen i terminal C afgår busserne og her er rejsetiden ca. 1-1½ time alt efter trafikken – pris i 2012 ca. 20 kr.
Taxi: Køb billet i ankomsthallen til fast pris. Rejsetid ca. 1 time – pris i 2012?

V-Garden hotel
Vi havde fået anbefalet V-Garden hotel af en kollega og booket det online. Det 3-stjernede hotel var helt nyt og pænt. Vi havde booket det dyreste værelse til sølle 260 kr. Værelserne var enkle og moderne, men supergodt indrettede og ikke mindst badeværelset var dejlig stort. Der var en lille have med stole og på taget skulle der snart komme en restaurant.

China Town i KLVi tog en hårdt tiltrængt lur på et par timer, inden vi begav mig ud i varmen for at se lidt af Kuala Lumpur. Vi tog toget fra Maluri station ind mod Chinatown og hoppede af på Masjid Jemak station i Chinatown, hvor vi gik lidt rundt. Var på Central Market, der går tilbage til 1936. Der var masser af butikker med tøj, elektronik, souvenir m.m. Vi blev ærlig talt lidt skuffet, da det hovedsageligt var for turister og prisniveauet var forholdsvis højt.

Vi fortsatte mod Petronas Tower, som er så karakteristiske og høje, at de kan ses fra lang afstand. Vi nåede dog ikke så langt, da afstanden var lidt for lang og der var flere butikker og shopping centre, der ”spærrede vejen”. Fandt også et godt sted at spise XXXX, hvor det store hit var deres Naan brød med en karry dyppelse, der smagte så englene sang… i kor.

Kuala Lumpur – Cameron Highlands
Kom lidt senere af sted end planlagt (okay vi sov over os J), men fandt hurtigt frem til Pudu Sentral busstation, der lå tæt på Pudu togstationen. Vi fik hurtig opmærksomhed fra en lokal, der spurgte mig om vi skulle med bus… svaret var ja og han guidede mig lynhurtigt op ad nogle trapper. Jeg var på stikkerne, men der var overhovedet ingen grund til bekymring. Pludselig stod jeg i et stort lokale med utallige billetskranker, men blev heldigvis guidet hen til den korrekte. Bestilte 2 stk. til Cameron Highlands og vups… så stod jeg med billetter til en bus, der kørte ½ time senere. Det var en rigtig luksusbus med plads til at strække mine/vores lange ben. Pris ca. 70 kr. for 4½ times kørsel.

Cameron HighlandsCameron Highlands
Jeg har været nysgerrig efter at se Cameron Highlands, efter at have læst om den spændende men tragiske hændelse i 1967, hvor Jim Thompson forsvandt på en vandretur i området og aldrig vendte tilbage. Jim Thompson var den amerikanske forretningsmand, der i 1950- og 60érne reddede Thailands silkeindustri, ved at eksporterer den og gøre den verdensberømt.

Dengang havde jeg ikke den fornødne tid, så nu skulle det være.

Cameron Highlands er specielt kendt for sine dybgrønne bølgende bjerge med utallige te plantager. Der er bestemt også frodigt, grønt og smukt og så er temperaturen dejlig behagelig. Området blev ”fundet” og udviklet til te plantagerne af Briterne under kolonitiden i 1920érne. Hele området blev dog forladt under 2. verdenskrig og lå brak i mange år indtil 1972.

Balas Holiday Chalet

Vi boede på Bala´s Holiday Chalet, der minder om en hyggeligt engelsk Bed and Breakfast. Stedet blev bygget i 1935 og var oprindelig en skole. Det ligger ca. 1 km uden for hovedbyen Tanah Rata, der også er knudepunktet for rejsende i området.

Sommerfugle farm med skorpioner...
Området er faktisk ret stort og med begrænset tid, er det nok bedst at hoppe på en af de mange arrangerede ture. Der er flere at vælge mellem. Vi valgte en på 5 timer med 4-hjulstrækker. Turen bragt mig på en sommerfuglefarm med diverse krybdyr (holdte 3 skorpioner og en grøn slange), gennem smukke områder dækket med te plantager og besøg på en BOH te fabrikken. Vi nåede også op til et af de højeste områder, men der var desværre skyet, så udsigten var meget begrænset.

Vi ville egentlig godt have været på en vandretur i området. Der er nemlig flere mere eller mindre markerede stier, men tiden var knap, så det må blive en anden gang. Vi kunne godt lide det frodige område og den behagelige temperatur, men der var meget mere trafik og rejsende end vi forventede… så ”been there done that”.

Taman Negara National ParkTaman Negara National Park
Verdens ældste regnskov… den måtte vi da se, selv om den var beskrevet som et sted, hvor man skulle være forberedt på ”blodtørstige igler i hobetal”. Turen fra Cameron Highlands foregik med minibus i høj fart via snoede veje, så vi blev helt rundtossede.

I den lille by (kan simpelthen ikke kan huske navnet på den), skulle vi skifte til en anden bus, der kørte os alle ned til en langbåd. Byen/stedet virkede som om det var knudepunkt for al trafik/udflugter til og fra Taman Negara, da samtlige busser holdte ud for en kombineret restaurant/rejseagent, hvor alt i Taman Negara kunne arrangeres. Vi bestilte da også en aftenssafari og fik ordnet tilladelse til nationalparken, samt transport 4 dage senere til Perhentian Islands.

Yellow HouseDet resterende stykke til Taman Negara forgik med en langbåd, der bragte andre rejsende og os ca. 60 km op ad floden Tembiling til den lille by Kuala Tahan. Vi blev godt ømme bagi af den lange sejltur, så det var en befrielse, da båden lagde til en lille flydende restaurant da vi var fremme. Så var det ellers bare at finde et sted at bo. Kom i snak med et par rejsende, der anbefalede Yellow House, så det gik vi efter. Med det navn forventede vi jo at huset er gult, så vi havde lidt problemer med at finde det, indtil vi så en lille bygning med skiltet ”Yellow House”. Tjaaa huset var falmet og havde sikkert været strålende gult, men det var bestemt ikke tilfældet mere.

Sikken en herlig fredelig stemning der hvilede over området. Vi gik da også lidt på opdagelse efter at have smidt vores ting i værelset, vi fik for ca. 150 kr. Det var bestemt en stille by trods de mange guesthouses. Vi gik ned til restauranterne på floden. Der lå de på stribe, så var det bare at vælge en. Jeg fik ”flat nudels”… noget jeg ikke havde fået i mange år, men mine smagsløg genkendte straks smagen og afleverede et stort smil på min mund.

Taman Negara Canopy WalkwayTaman Negara Canopy Walkway
Selve Taman Negara Nationalpark ligger på den modsatte side af floden, men der var små både, der sejlede i pendulfart for 1 Ringgit = 2 kr. Der var et skønt ressort i forbindelse med indgange til nationalparken. Der var kort over nogle forskellige vandreture i området. Vi begav os langs floden mod den berømte Canopy Walkway. Der var et par kilometer derud, gennem den frodigste regnskov. Igler var der heldigvis inden af, men stien var også hævet lidt over jorden. Ude ved Canopy Walkway var der heldigvis næsten ingen kø, så efter 5 min. var det vores tur til at vandre rundt 20-30 meters højde oppe mellem trækronerne. Det var en sjov oplevelse og udsigten eminent, men du må ikke forvente at se en masse fugle eller vildt, da de fleste nok er skræmt væk af os rejsende. Vi overvejede at tage på en vandretur på 2 dage/1 nat, som nok ville have givet større chancer for at se nogle vilde dyr, men det er altid godt at have noget til gode.

Aftensafari
Vi kom heldigvis til at se nogle vilde dyr på en aftenssafari med 4-hjulstrækker. Først en rævelignende lille fyr, der hurtigt forsvandt mellem buskene, et par vilde svin, en hjort, palmeslanger og et helt fantastisk flot leopardprikket kattedyr. Den skulle iflg. guiden være meget sjælden og et skind ville nemt kunne indbringe ca. 5.000 ringgit eller 10.000 kr. Safarituren foregik inde i en stor palmeplantage og ikke i selve regnskoven.

Vores Bungalow på Perhentian IslandsPerhentian Islands
Der var næsten en hel dags transport, før vi stod på Perhentian Islands. Turen foregik med minibus fra Taman Negara med et kort skift og videre til den lille havneby Kuala Besut i den nordøstlige del af Malaysia. De resterende ca. 25 km med speedbåd til Pulau Perhentian Besar (den største af de 2 øer Perhentian Islands).

Strand på Perhentian IslandsVi fandt Mamas Guesthouse, hvor vi fik en bungalow uden aircondition til ca. 140 kr. Den lå på 2. paket fra stranden. Hyggeligt sted med en super atmosfære og meget behjælpelig personale. Selve stranden var desværre med ret grovkornet, men 5 min. derfra ved Perhentian Island Resort, lå den skønneste strand med svajende palmer og vitterlig azurblåt vand. Det benyttede vi os af en dag, hvor vi lejede en kano og padlede lidt rundt. Vi sejlede ind til den oven nævnte strand og andre bounty strande.Skilt på Perhentian Islands Jeg havde lejet maske og snorkel og svømmede lidt rundt. Der var masser af fisk, men ingen farvestrålende koraller, hvor jeg plaskede rundt. Nu er jeg ikke den største vandhund, så jeg var ikke på nogle af de mange muligheder for at tage på snorkel- og dykkerture. Jeg hørte dog kun godt om dem, og at der var masser af fisk, mindre hajer, havskildpadder og koraller, men det kan du/I jo ved selvsyn opleve, hvis rejsen går der til.

Om aftenen var der Europamesterskabsturneringen i fodbold i fjernsynet. Danmark mod Portugal. Kampen startede først kl. 23, men en af de ansatte på Mamas, sagde jeg bare skulle komme ind i restauranten, for han skulle selv se kampen. Vi tabte 2-3 i en nervepirrende kamp, men fed oplevelse.

Marked i Kota BharuKota Bharu
Den eneste grund til vi overnattede i Kota Bharu, var at vi havde bestilt en flybillet med Airasia til Kuala Lumpur. Vi slap med 300 kr. inkl. alle gebyrer og bagage. Det var alle pengene værd, da vi sparede ca. 8-9 timer i bus.
Kota Bharu har en del museer, men de var alle lukkede, da vi ankom sidst på eftermiddagen. Der er også et større marked, der skulle være et af Sydøstasiens største og mest farverige. Markedet var bestemt værd at besøge.

Crystal LodgeBoede på det 3-stjernede Crystal Lodge. Det virkede som ren luksus i forhold til bungalowen på Perhentian Islands. Pris ca. 300 kr. for deluxe værelse inkl. morgenmadsbuffet.

Kuala Lumpur – shop amok
DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur
Så var det tid til luksus. Havde booket mig ind på det 5-stjernede DoubleTree by Hilton Kuala Lumpur. Et kæmpe hotel med alle faciliteter. Blev indlogeret på 29. sal med en fabelagtig udsigt ud over Kuala Lumpur.

Værelse på DoubleTree by Hilton

Værelset var stilrent og holdt i dæmpede farver. Der var ”glas væg” ind mod badeværelset, men med et tryk på en knap rullede et gardin ned og gav lidt mere privatliv. Der var flere restauranter på hotellet, stor swimmingpool, fitness, wellness… ja alt det der hører til et luksushotel. Når det er sagt, så synes jeg det var lidt farveløst og upersonligt i forhold til de luksushoteller jeg har prøvet i Thailand. Det er ingen dårlig kritik, bare en konstatering fra min side. Hotellet lå ca. 15 min. gang nord for Petronas Tower.

Petronas Tower by dayPetronas Tower
Wow for en ingeniørbedrift. Tårnene er verdens højeste tvillingtårne med sine 451 meters højde. De står stolt og majestætisk og spejder ud over Kuala Lumpur og kan ses fra lang afstand. De er blevet varetegnet for Kuala Lumpur sammen med det høje 421 meter høje Kuala Lumpur Tower. For foden af Petronas Tower ligger KLCC Park. Et skønt område med joggingsti, legepladser for børn, masser af grønne planter og farvestrålende blomster og et flot springvand, der tager sig allerbedst ud om aftenen, når det oplyses i forskellige farver, med tårnene i baggrunden. Vi nød parken ligesom både de lokale og andre rejsende.

Petronas Tower by nightShop amok
Shopping centre og forretninger lå side om side. Vi startede i Suria KLCC for foden af Petronas Tower. Her kan du bruge timer på at komme gennem de 6 etager, der er spækket med de kendteste mærkevarer. Så er der Pavilion Kuala Lumpur Shopping Mall, det nok mest trendy shopping center i Kuala Lumpur. Mere end 450 forretninger skal nok få kreditkortet rødglødende. Hvis du går ud af hovedindgangen, så skal du bare gå lige frem, og så ligger en gade med endnu flere valgmuligheder.
Vi valgte de lidt mere ydmyge centre, hvor vi fandt damesko/sandaler til rene foræringspriser, bælter, kjoler, legetøj og meget mere. Det var et slaraffenland og vi var så heldige, at der var udsalg, så vi sparede alt fra 40-70 % på det meste vi købte.

Trænger du til at hvile fødderne efter al den shopping, så er der masser af steder du kan få en is, kaffe, noget koldt at drikke eller noget at spise. Der er faktisk også et par steder der skænker kold øl… det satte jeg pris på i varmen og fik et par stykker.

Sightseeing i Kuala Lumpur
Må med skam melde, at vi slet ikke havde tid til at gå på sightseeing ud over det korte besøg vi havde i Chinatown, da vi ankom til Kuala Lumpur. Jeg ville ellers godt have set Batu grotterne 13 km nord for byen men der er meget mere at tage sig til.

Top 5 sightseeing i Kuala Lumpur

• Petronas Tower
  • KL Tower
  • Chinatown inkl. Central Market
  • Little India
  • Kuala Lumpur Bird Park

Så var det på vej hjem igen via Singapore lufthavn

Singapore lufthavn
Rejsetips fra Singapore lufthavn (Changai Airport)

Rejser du til Østen eller Australien/New Zealand med transfer i Singapore lufthavn på 5 timer eller mere, er der masser at tage sig til.

Gratis guidet 2 timers Singapore sightseeing fra terminal 2 og 3. Læs mere her

Frisør og wellness: Brug transfertiden på forkælelse. Der er fx Spa, massage og frisører

Brug tiden på en lille lur: Der er flere muligheder for en dejlig lur i lufthavnen. Der er områder med behagelige liggestole eller man kan booke et værelse for nogle timer, så man er klar og frisk til den næste flystrækning. (Man skal ikke gennem immigrationen for transithotellerne).

Slap af i en af de mange haver: Singapores lufthavn har flere små grønne oaser, hvor man kan gå rundt eller bare sidde og slappe af efter en lang flyvetur.

Tag en dukkert: I terminal 1 er der mulighed for en dukkert i en swimmingpool mod betaling (ca. 15 US i 2012).

Diverse underholdning: Rejser du alene eller med børn, så er der flere muligheder for beskæftigelse. Der er biografer, legepladser, spillemaskiner og meget mere.

Gode råd:
Shopping – eminent – udsalg midt/slut juni
Transport:
Fly: Airasia nemt, billigt og tidsbesparende. Benyt fx busser, taxi m.m. den ene vej og flyv tilbage.
Busser kører konstant, men i højsæsonen kan det betale sig at bestille billet dagen i forvejen.
Taxi: Fra lufthavne og i fx Kuala Lumpur kan man købe taxibillet til en given destination til fast pris. Det er betydeligt billigere end selv tage en tilfældig taxi og forhandle pris.
Drikkelse: Begrænset med steder der serverer alkohol
Solcreme: Solen er ekstrem skarp og du bliver hurtig forbrændt uden.

Prisniveau:
Mad er super billigt, specielt den lokale. Vil du spise vestlig mad stiger priserne hurtigt til det dobbelte for et måltid.
Lokale spisesteder: Spiste uden problemer flere steder, hvor de lokale også spiste. Lækkert, smagfuldt og til priser fra lige under 10 kr. for et måltid.