Til Catwalk i Zagreb

Pladsen foran katedralenDer er én ting, man bestemt ikke er herre over og det er vejret. Det oplevede jeg på min rejse til Zagreb, Kroatiens hovedstad, sammen med 4 rigtig gode venner. Men så må man jo få det bedste ud af det…og det gjorde vi.

Hotel Laguna Zagreb
Da vi ankom til Zagreb, var vi så heldige at solen faktisk skinnede fra en skyfri himmel. Vi nåede til hotellet Laguna Zagreb om eftermiddagen, efter en bustur fra Zagrebs internationale lufthavn til hotellet i Zagreb. En tur på ca. 15-20 km. Turen kostede ca. 100 kr. hvilket var ca. samme pris som en taxa tur.
Læs mere om Zagreb Laguna hotel her

På vores vej til centrum gik vi bl.a. via gaden Vodnikova, hvor vi passerede vi den botaniske have og måske Zagrebs mest berømte hotel, Regent Esplanade Zagreb. Det blev bygget i 1924 for at tage imod gæsterne fra The Orient Express med stil og ekstravagance. Gennem årene har politikere, kunstnere og konger boet på hotellet. En overnatning koster…dyrt, men du kan sagtens opleve hotellet, hvis du tager et måltid i restauranten eller måske bare en kop eftermiddagskaffe.
Læs mere om Regent Esplanade Zagreb her

Imponerende bygning i ZagrebVi drejede til venstre og fortsatte langs de grønne parker, der er en del af det der bliver kaldt ”Den grønne Hestesko”, der må være et tilløbsstykke om sommeren. Vi kom forbi Museet For Moderne Kunst og kom op til hjertet af Zagreb , pladsen Ban Jelačić Square. Skal du shoppe, så er der masser af forretninger i området og ikke mindst udendørs cafeer og restauranter.

Bydelen Kapitol – farverig og kontrastfyldt
Katedralen i ZagrebVi fortsatte op til den gamle bydel, Kapitol, hvor vi lige skulle hilse på Cathedral of the Assumption of the Blessed Virgin Mary. (Ja det var et langt navn) Det er varetegnet for Zagreb, men sine to imponerende spir eller tårne, der rager mere end 100 meter op mod himlen. Vi tog et hurtigt smut ind for at få stillet nysgerrigheden, for hvor tit kommer man til Zagreb? Den var besøget værd.

Det lokale marked i ZagrebSÅ begyndte tørsten at melde sig, og vi 5 gutter var enige om hvad det flydende skulle bestå af…lokal øl. Vi fandt vej til Dolac med det herlige frugt- og grøntmarked, et par hundrede meter fra katedralen. Her blev der virkelig handlet lokalt, så skal du opleve de lokales hverdagsliv, så tag en tur på markedet. Der kan du også tage nogle pragtfulde billeder, hvis du har husket kameraet. Vi satte os ved en af de små barer/cafeer og bestilte 5 store lokale øl…det blev under 50 kr. Vi holdt allerede meget af Zagreb…

Tkalčičeva gaden i ZagrebBydelen Gradec – Catwalk i den gamle bydel
Vi fik slukket tørsten og fandt Tkalčičeva gaden, der skulle være stedet for at se og ikke mindst blive set. Cafeer, restauranter og barer lå side om side…alle med udendørs servering og hold da op et leben. Vi gik en hurtig tur op og ned ad gaden, så på forretninger og fandt et sted, hvor vi kunne ”nyde udsigten”. Det var som én stor catwalk, hvor de unge smukke kvinder kom vrikkende på tårnhøje hæle, hvilket de formåede at gøre med stil. Tøjet var udfordrende med super korte nederdele/kjoler eller jeans der var som malet på dem. Det kan lyde billigt, men de fleste lignede ”en million”. Vi havde svært ved at løsrive os.

Om aftenen spiste vi på en af de mange små restauranter. Vi spiste sent, så der var ikke så meget at vælge mellem. Det blev til en restaurant, der bedst kan betegnes som en gourmet ”wanna-be” restaurant. Vi fik en 3-retters menu med vin til, der var anbefalet af tjeneren. Det var faktisk rigtigt godt og kostede under 300 pr. næse. Det kunne sagtens gøres billigere, men vi fik meget for pengene. Kan desværre ikke huske restaurantens navn.

Verdens korteste kabelbane tager dig til Gradec
Kabelbanen i ZagrebEn af de populæreste seværdigheder i Zagreb, er kabelbanen fra Tomić Street til den gamle bydel, Gradec. Turen tager under et minut og er på bare 66 meter. Det er da også den måske korteste kabelbane i hele verden, men prøves skal den da…
Fra toppen er der en pragtfuld udsigt over hele Zagreb. Når du nu er i den gamle bydel Gradec, så gå på opdagelse gennem labyrinten ad smalle gader og gamle bygninger. Der er masser at se og nogle at de mest interessante seværdigheder må være:

• Bymuseet Muzej Grada Zagreba: Her får du simpelthen serveret Zagrebs omkring 1.000 år gamle historie på et sølvfad. Museet viser Zagreb fra en middelalderlandsby til den levende metropol Zagreb er ved at udvikle sig til
  • Sankt Markus Kirken: Det er nok selve tager, der er den største oplevelse. Det er dekoreret med smukke tegl, der afbilleder Zagrebs våbenskjold.
  • Museet for naiv kunst: Et museum der burde få smilet frem hos de fleste med alle de humoristiske værker.

Det tekniske museum i ZagrebDet tekniske museum i Zagreb – et hit for børn og barnlige sjæle
Regnen stod ned i tykke stråler, så vi måtte finde på noget indendørs. Det tekniske museum i Zagreb lå bare 500 meter fra vores hotel, så vi var 3 der tog derhen. Vi var heldige at komme gratis ind og fik store smil hele vejen af de ansatte. De virkede meget stolte over museet. Det var da også en oplevelse med alt fra motorer i enhver størrelse, brandkøretøjer fra de seneste 100 år, biler, fly, industrielle maskiner, en ubåd, rumfart, husholdningsmaskiner og meget mere. (Museet ville også være et hit for børn i alle aldre). Vi fik et par timer til at gå og en oplevelse rigere.

Fancy bar i Zagreb – Hemingway
Overfor National Teatret fandt vi baren Hemingway, en af de mest fancy og populære barer i Zagreb. Det var tørvejr, så vi sad uden for blandt de unge og smarte, og betragtede dem alle. Pigerne var virkelig dresset op og gutterne stod ikke tilbage. Dyre habitter, cowboybukser af de rigtige mærker og sko der må være fløjet ind fra den seneste modemesse. Pigerne var unge og gutterne i snit mindst 10 år ældre.

På natklub i Zagreb
Selvfølgelig skulle vi en tur i byen. På med ”gå-i-byen-tøjet”, ind i en taxi og 10 min. senere stod vi foran natklubben Purgeraj, der ligger i nærheden af den store katedral. Der var en herlig stemning og bartenderne var et stor smil…de fik nu også gode drikkepenge… Der var en stor udendørs terrasse, stort dansegulv og omgivelserne gav en god ”underground” stemning…altså intet fancy over stedet.

Vi havde tidligere været nede ved den store sø, et par km syd for Zagrebs centrum. Der var en promenade med flere restauranter, barer og natklubber. Det skulle være in-stedet at gå i byen, men da vi besøgte stedet, var der stort set ikke et øje…måske kom vi for tidligt, måske fordi der var en stor koncert i byen med flere tusinde tilskuer.

Den sidste aften var vi på en italiensk restaurant i midt i Zagreb. Det var et underligt sted, der virkede som et sted der mixede de fornemme med en enkel, anderledes flabet indretning. Uanset hvad, så var maden fremragende og vanvittig billig. Jeg tror ikke regningen kom over 700 kr. for os alle 5. Restauranten lå omkring gaden Varsavska overfor en stor cafe med udendørsservering. (Håber jeg kan finde navnet og skrive det her).

Da vi skulle hjem tog vi en taxi til lufthavnen. Her fik vi et flink og meget snakkesaglig chauffør. Han fortalte om de seneste år udvikling i Zagreb og Kroatien siden krigen. Han løb bestemt ikke tilfreds og mente at udviklingen hovedsageligt var til gavn for de rige. Menigmand havde stadig meget tilgode og han var sikker på at utilfredsheden vil hurtig ville komme frem for dagen…han talte endda om krig. Det fik det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Er man slet ikke blevet klogere og her sad en ganske almindelig mand foran mig i sin taxi og talte om krig…det var skræmmende. Jeg håber nu ikke det kommer så langt og at demostationer kan bringe balance i den skæve fordeling.