Firenze – et levende museum

Rejseglimt fra Firenze
Firenze var en eksplosion af oplevelser. Det var som at vandre rundt i et enormt udendørs museum fra renæssancetiden. Det hele kunne nemt nås til fods. Undervejs var der masser af muligheder for at tage et “pit-stop” og nyde en is fra en af de utallige isbarer, der lokkede med et kæmpe udvalg af forskellige is eller vinbarene der bød på et glas Chianti vin fra nærområdet og en lille snack. Den fotogene Ponte Vecchio bro og en tur til vejrs i tårnet ved Duomoen (Domkirken i Firenze) med udsigt over hele Firenze, var et par af de absolutte højdepunkter.

Så er det Firenze der står for døren i 4 dage/3 nætter, sammen med en tidligere kollega. Vi fløj direkte fra København til Firenze med Cimber. Flytiderne var ændret 3 gange på ½ år, men selve flyveturen var der intet at udsætte på. Kl. 20.30 landede vi i Firenze og tog en taxi  til vores hotel Lombardia –  på gaden Via Panzani 19) for at spare lidt tid. En hurtig indtjekning og vi tog ud for at få et sent aftensmåltid.Piazza della Republica i FirenzeVi havnede på den store plads Piazza della Republica. Der var et herligt leben og en flot gammel karusel, der kørte rundt med begrejstrede børn. Der var flere fortorvsrestauranter, sikkert rene “turistfælder” med det var sent, så vi skulle bare have en… pizza selvfølgelig og en flaske rødvin og vand. Det blev 42 Euro. Vi gik lidt videre for at få et glimt af Duomoen og pludselig tårnede den op foran os – sikken en WOW oplevelse. Den var enorm og belysningen få den smukke med særprægede facade var helt uvirkelig. Den så ud som en gigantisk overdrevet Hollywood kulisse (forstå det positivt :o) for den fik alle andre bygninger i området til at blegne. Vi gik rundt om den og kunne ikke lade være med at blive ved med at kommenterer den. Vi glædede os til at se den i fuld dagslys.

Hotel Lombardia var et enkelt 3-stjernede hotel med en super beliggenhed midt i Firenze gamle bydel. Indgangen fra Via Panzania er meget annonym, så hold godt øje. Værelserne er enkle, lidt slidte men rene. Der er morgenmad med i prisen. Den er meget enkel, men jeg synes det er rart at starte dagen med en kop kaffe, en morgenbolle og lidt yougurt.

Duomoen i Firenze (katedralen Basilica di Santa Maria del FioreDuomoen (katedralen) i Firenze)
Næste morgen startede vi igen med Doumoen med klokketårn og dåbskapel. Det er den 4. største katedral i verden. Opførelsen af Duomoen startede helt tilbage i 1296 og stod først færdig ca. 150 år senere. Den var om muligt endnu mere imponerende i dagslys. Rejsende fra hele verdenen flokkes om katedralen og for at komme ind i den.

Køen var enorm ½ time før åbningstid, så vi besluttede os at tage op i klokketårnet, der er en del af Duomoen, men underligt nok ret overset i forhold til selve katedralen. Der var ingen kø så vi betalte de 6 euro og begav os de mere end 400 trin op mod toppen. Udsigten fra toppen var alle anstrengelserne værd. Vi kunne se selve Duomoen fra nye vinkler og udsigten ud over Firenze var fænomenal. Vi knipsede løs med vores kamera og kunne bare blive ved, men fornuften stoppede os heldigvis. (Lider du af højdeskræk, tendenser til klaustrofobi eller har dårligt hjerte, burde du måske overveje om du vil derop.)

Mercato Centrale i Firenze – indendørs marked med lokale delikatesser
Næste stop var Piazza Mercato Centrale, det store lukkede marked i Firenze. Jeg holder meget af at gå rundt i de lokale markeder… der er altid en masse at se og nye indtryk.. Du skal endelig huske at komme om formiddagen, da de lukker et sted mellem 12 og 14. Det var farverigt med utallige lækkerier, der var præsenteret meget smagfuldt. Der var en god blanding af lokale og turister. Der var frisk frugt, krydderier, toscansk olivenolie, trøfler i glas, lokale vine og et par boder, hvor man kunne spise et billigt måltid. Det nåede jeg desværre ikke, da jeg kom for sent…

Smukke masker i FirenzeUden for det lukkede marked var snesevis af boder stillet op med smukke farverige masker, t-shirt, tasker, læderjakker og meget andet. Der var masser at se på og de handlende var slet ikke så nærgående, så vi kunne i nogenlunde fred og ro og kigge på de forskellige ting. Prisniveauet på de ting jeg så, var ikke just super billige, men måske kan du forhandle lidt om prisen. Jeg købte ikke noget, så jeg er svar skyldig om det overhovedet kan lade sig gøre.

Piazza della Signoria og Palazzo Vecchio i Firenze
PallazioPå vej til Ponte Vecchio broen fandt vi Piazza della Signoria. En stor og helt speciel plads i  Firenze. Tidligere var pladsen kendt som stedet, hvor de politiske møder blev afholdt. Der bliver muligvis stadig diskuteret politik, men det er på en af de mange udendørs cafeer og restauranter, hvorfra du også kan beundre flere smukke skulpturer og statuer. Den mest kendte er nok kopien af Michelangelos David-statue samt havguden Neptun og de små nymfer, der hygger sig i Ammannatis Neptun-fontæne. Den imponerende bygning med det høje tårn er Firenze´s rådhus Palazzo Vecchio. Det blev opført helt tilbage fra 1298 til 1322 og senere blevet ombygget. I dag huser Palazzo Vecchio hovedsageligt et museum, der skulle være et”must”. Jeg indrømmer at vi ikke nåede derind. Vi nød i stedet endnu en lækker is fra en af de mange isbarer, mens vi så på det travle leben på pladsen.

Ponte Vecchio i FirenzePonte Vecchio – Firenzes varetegn
Da 2. verdenskrig endelig sluttede stod broen Ponte Vecchio tilbage som den eneste bro hele Firenze. Det må betegnes som et lille mirakel. I dag står broen og spejder stolt ud over floden Arno mens tusindvis af rejsende krydser broen hver eneste dag. Den er simpelthen blevet et varetegn for Firenze og afbilledet i tusindvis af rejsekataloger og rejseportaler. Vi gik en tur over broen efter vi havde fotograferet den fra alle tænkelige vinkler… og lidt til.
På broen ligger guldsmedeforretningerne som perler på en snor. Personligt var det lidt for meget, så jeg nød udsigten fra broen og huskede at kiggede lidt op mod de slidte facader med masser af patina. Tænk et leben der må have været på broen da den blev bygget…

Caffe Degli Artigiani – en lille perle i Firenze
Udsigt til en klassiker fra caffeenIkke langt fra broen Ponte Vecchio ligger den lille, men super stemningsfyldte Caffe Degli Artigiani. Den ligger på en af de mindte men mest autentiske og stemningsfyldte pladser i Firenze. Der er ikke meget plads indenfor, men jeg vil da også foretrække en stol og bord udenfor. Der kan du studere livet der passerer dig, men du nyder en lækker sandwich eller en hjemmebagt kage.

Piazzale Michelangelo – Firenze´s bedste udsigtspunkt
Udsigten fra Piazzale MichelangeloDa vi havde krydset Ponte Vecchio broen fortsatte vi mod venstre via vejen Lungarno Benvenuto Cellini, der løb langs Arno floden. Vi gik lidt op ad et par veje og nåede vejen Viale Guiseppe Poggi, der snoede sig op ad skråningen til udsigtspunktet Piazzale Michelangiolo. Derfra var en fantastisk panoramaudsigt over hele Firenze og omegn. Stedet bliver da også helt fortjent kaldt for Firenze´s balkon. Piazzale Michelangiolo blev tegnet af Guiseppe Poggi i 1869 og hans job var netop at sørge for en udsigtsplatform.

Kirkegården bag Basilica di San Miniato al MontemedNår du nu er nået derop, kan du lige så godt smutte forbi kirken Basilica di San Miniato al Montemed en smuk facade, der skuer ud over Firenze. Sæt dig ind i kirken og prøv af nyd den kølige luft og stilheden og lad de mange indtryk fra Firenze synke på plads. Bag kirken er der en stor og flot kirkegård, der fra visse vinkler nørmest minder om et stor skakspil med alle de forskellige størrelser gravmonumenter. Se på billedet og døm selv – kommer snart). Hold også øje med den noget makaber skulptur af Jesus på korset. Jeg har aldrig set noget lignende.

En hyggelig plads i Firenze
Smukke facader nær den lille pladsPå vej tilbage gik på gaden Via di San Niccoló, hvor vi satte os på en hyggelig cafe/restaurant Rifrullo.  Der serverede de en super god capocchino for sølle 1 EUR (ca. 1/3 del af det den kostede i Firenze´s gamle bydel). Det var hovedsageligt lokale der nød en kaffe eller glas vin mens de nærlæste dages avis. Stedet lå på et hjørne hvor flere små gader mundede ud i. Der var også en restaurant på første sal der så rigtig indbydende ud, men for os blev det kun til capocchinoen. Der lå flere restauranter, en isbar, vinbar og et par små butikker. Firenze´s gamle bymur lå ca. 100 meter derfra. Der var da nogle turister der havde fundet frem til området, måske fordi det ligger forholdsvis tæt på Palazzo Pitti med flere museer og Boboli Park.

Shopping i FirenzeShopping i Firenze
Vi var så heldige at der var udsalg overalt i Firenze. De fleste steder lokkede forretningsvinduerne med 30, 40, 50… ja helt op til 70% rabat. Det var både i mærkevareforretninger og hos fx H&M. Jeg selv faldt bare over en enkelt skjorte, men for jer piger/kvinder, så er der rilig muligheder for at jeres shoppinggen går fuldstændigt amok. Prøv af gå ned ad de små sidegader der løber mellem de store hovedstrøg. Det er der de små spændende butikker ligger. Min søde rejsekammerat faldt over en fantastisk flot lang og luftig sommerkjole, der var sat ned fra ca. 70 EUR til 35 Eur. Det kan vist ikke gøres meget billigere. Hvis du rejser med børn eller skal have en lille gave med hjem fra Firenze, så ligger der Disney forretning. Et sikkert hit. Den liggerpå forretningsgaden Via Por Santa Maria. Det er den der løber lige ud i broen Ponte Vecchoi. Jeg fik at vide at priserne var 25-40 % billigere end i Danmark. Endelig skulle Firenze specielt være kendt for sine lædervare. Jeg snakkede med en der havde fået syet en læderjakke efter mål for sølle 1500 kr. og den var virkelig flot.

Metalsvinet i FirenzeAfsked med Firenze og Metalsvinet
Inden jeg tog afsked med Firenze, skulle jeg da lige hilse på Metalsvinet, gnide det lidt på trynen og sige “på gensyn”. Metalsvinet stå ved Mercato Nuovo (Det nye Marked).Det er kendt fra H. C. Andersens eventyr “Metalsvinet”, hvor en lille dreng føres rundt i Firenzes gader af metalsvinet og derigennem får læseren en levende oplevelse af Firenze. Jeg selv blev guidet rundt i Firenze af min guidebog, min gode rejseven og tilfældighederne. Det blev til mit helt eget lille eventyr.

Transport til/fra lufthavene/Firenze:
Det er nemt, hurtigt og billigt at komme til Firenze t/r fra lufthavnen. Der kører en Airport Shuttle bus hver ½ time mellem 05.30-23.00 til 4,5 EUR (2009 pris) og det tager ca. ½ time. Fra Firenze køre den fx fra banegården, Stazione FS, og Sita bus station. Begge steder ligger midt i Firenze, så det kan næste ikke blive mere centralt.

Det var nogle af oplevelserne fra en forlænget weekend til Firenze. Havde jeg haft mere tid, så var jeg helt sikkert taget på opdagelse i Toscana og området omkring Firenze.

Chianti området
Området ligger mellem Toscanas største byer Firenze og Siena. Chianti området er specielt kendt for vinen af samme navn med den karakteristiske bastflaske. Udover vinen er området ufatteligt smukt med bølgende bakker, gamle stenhuse og oliven i betagende brændte farver, der nærmestætser sig fast på nethinden.

Siena – en by med sin del af seværdigheder
Siena betegnes af mange som en af de største oplevelser i Toscana. Midt i den gamle middelalderby finder du den eminente plads Il Campo, der pga. formen minder om et teater. Den dominerende bygning er det storslåede rådhus Palazzo Pubblico. Du kan hurtigt finde en plads på en af de mange skønne restauranter og barer. Du bør selvfølgelig også godt på opdagelse i Siena, så du får øjnene på for hvilken fantastisk by det er. Der er de flotteste domkirker, store livlige pladser og en utallige butikker.

Pisa – byen med det skæve tårn
Den verdenskendte by Pisa ligger lige under 100 km fra Firenze. Har du en dag i overskud eller lejet en bil, så er det bestemt en mulighed. Så kan du få taget de klassiske billeder, hvor det ser ud som om du støtter Det skæve tårn i Pisa :o)

Typisk gade i Firenze

En kommentar til “Firenze – et levende museum”

1. Lyder som om Firenze har en masse at byde på. Fede billeder og inspirende. Jeg rejser selv til Firenze om en måneds tid og håber på solen stadig skinner :)