Den franske Riviera

Rejseglimt fra Den franske Riviera
Jeg nåede at få en god smagsprøve på min rejse til Den franske Riviera, selvom rejsen kun varede i 3 dage. Jeg havde en lejet bil, hvilket gjorde jeg kunne nå at se en masse af Den franke Riviera. Jeg startede fra lufthavnen i Nice og kørte sydvest via motorvejen til Grimaud, hvor jeg overnattede i en ferielejlighed i Village Club Pierre & Vacances ”Les Restanques du Golfe de Saint-Tropez”. Efter en overnatning kørte jeg i roligt tempo tilbage mod Nice langs Den franske Riviera.

Udsigt ud over Den franske RivieraLangs Den franske Riviera blev jeg mødt af en overraskende smuk natur med små bugter og stejle klippeformationer i alle former og farver. Specielt farverne var som taget ud fra et postkort, hvor den varme rødbrune dominerede. Husenes facader langs kystvejen pralede med de smukkeste okkerfarver og tagene var dækket af de karakteristiske orangerøde tegl. Buske, blomster og træer i alle regnbuens farver var overvældende, og stod i smuk kontrast til det azurblå Middelhav. I baggrunden kunne jeg skimte de majestætiske bjerge med sneklædte tinder. Det var næsten for mange indtryk på en gang.

Jeg blev ikke mindre end utrolig positiv overrasket over hele området omkring Den franske Riviera. Flere steder var der udsigtspunkter og en formiddag da jeg kørte, fik jeg øje på flere små markeder, som jeg selvfølgelig måtte kigge nærmere på. Det blev et skønt lille afbræk i køreturen og jeg kan virkelig anbefale det. Det er der, du ser det autentiske lokale leben. Der bliver handlet i en gemytlig tone og de lokale tager sig tid til at udvælge de flotteste æbler, et godt stykke kød eller andet godt. Duftene fra de mange boder med krydderier kilder i næsen. Frugt og grønt er sirligt er lagt op og ser i det hele taget fantastisk appetitvækkende ud. Alt så bare så meget mere friskt og lækkert ud end hvad jeg har oplevet på markeder herhjemme.

På min vej langs Den franske Riviera og mod Nice, var jeg inde og ser andre områder med pragtfulde ferieboliger. Selve lejlighederne lignede hinanden, men det var områderne, der var meget forskellige. Fælles for alle var desværre (og det er generelt for Frankrig) at de ikke var specielt handicap venlige eller for ældre med gangbesvær, så husk at forhør dig m det inden du evt. bestiller. Men når det er sagt, så lå de alle i flotte omgivelser, med masser af faciliteter og aktiviteter for hele familien.

Ferieboliger langs Den franske Riviera

Læs mere her om et par af Village Club Pierre & Vacances ferielejlighederne:

Jeg selv overnattede i Village Club Pierre & Vacances ”Cannes Beach Résidence”. (klik på ovenstående link og læs mere). Selve området omkring ferieboligerne var rigtig hyggelige. Der var en plads med et marked om morgenen, og tæt på lå flere butikker, cafeer og restauranter. Hvis du skal handle ind til aftensmaden, er der både supermarkeder, slagtere, fiskebutikker, mindre frugt- og grøntbutikker og vinhandlere selvfølgelig. Jeg nåede ikke at komme meget omkring, så bedre kan jeg desværre ikke beskrive området.

Den gamle bydel i NiceNæste morgen kørte jeg videre til Nice, hvor jeg havde nogle timer inden jeg skulle hjem. Jeg gik lidt på opdagelse i den gamle bydel. Jeg fandt en lille hyggelig butik, der solgte oliven, olivenolie og diverse tilbehør. Den lå på Rue St Francios de Paule. Ikke langt derfra lå blomster, frugt- og grønt markedet (Marché aux fleurs). Endnu engang blev jeg overrasket over hvor indbydende, friskt og lækkert alt så ud. Der lå kæmpe asparges, friske fisk, krydderier og blomsterne i alle tænkelige nuancer. Jeg bevægede mig videre ind i de smalle gader med gamle facader, der emmede af charme. Altankasser med de flotteste blomster kæmpede om kap med vasketøjets spraglede farver, mens det hang og flagrede lystigt i vinden. Det var som at gå i en stor kulisse fra en gammel fransk film. Flere steder var der små sjove spisesteder, hvor man kunne slå sig ned, og bare nyde atmosfæren og det lokale liv. Butikkerne var først ved at åbne, og der var virkelig flere, der kunne friste svage sjæle med et godt shopping-gen. Midt i det hele lå den smukke romersk katolske katedral (Cathédrale Sainte-Réparate de Nice).

Katedralen i NiceVidere ned ad det parklignende område mellem Avenue Félix og Boulevard Jean. Butikkerne blev efterhånden mere og mere eksklusive med Louis Vuitton og andet godt og dyrt på gågaden Rue Masséna og i sidegaden Rue Paradis til Avenue de Verdun. Hvis du fortsætter ned ad Ned ad Rue Masséna dukker der efterhånden også flere og flere butikker op som ”almindelige folk” har råd til at handle i. Jeg havde svært ved at gennemskue om prislejet var billigere end i Danmark. Jeg synes nærmere jeg fandt butikker med varemærker (til mænd) jeg ikke havde set i Danmark.

Den gamle bydel i NiceSelvfølgelig skulle jeg da også et smut ned ad Promenade Des Anglais (strandpromenaden). Der var flere spisesteder nede ved stranden, hvor liggestolene også stod klar til sol hungrende turister. På gaden passerede den ene åbne cabriolet efter den anden. Uden for hotellerne, på udendørs cafeer og restauranter sad rejsende og smugkiggede på ”jetsettene” eller ”Wanna be jetsettene”, der sad og gemte sig bag alt for store solbriller og lag-på-lag makeup. Jeg kunne sagtens have brugt meget mere tid, men det var et godt rejseglimt jeg fik af Nice og Den franske Riviera. Jeg vender helt sikkert tilbage.