Borneo – Mulu grotterne

Rejseglimt fra Mulu grotterne på Borneo
Borneo 3. del: På min rejse gennem Sabah (den nordlige del af Sabah), var det som om Mulu grotterne i Sarawak, var på alles læber. Jeg mødte mange rejsende fra hele verden, og spurgte hvad deres absolut største oplevelse havde være? Alle uden undtagelse svarede; Mulu grotterne. Jeg var overbevist, de kom med på min liste og jeg fik bestilt flybilletter i et hjælpsomt lille rejsebureau i Sandakan.

Kota Kinabalu – Gunung Mulu National Park
28.3 – 5.3/2009
Jeg havde et par overnatninger i Kota Kinabalu, inden jeg skulle flyve med Malaysia Airlines til Gunung Mulu National Park via Miri i Sarawak. Flyveturen kostede 800 ringgit t/r til Kota Kinabalu. Det var en lille propel passagermaskine Fokker 50. Den klarede turen flot og sikken en udsigt under flyveturen fra Miri til Gunung Mulu National Park. Den kaffefarvede flod snoede sig som en lang slange gennem landskabet. Der var desværre også store ar i landskabet inden regnskoven for alvor dukkede op. De enorme plantager, der producerer palmevin, pløjer sig længere og længere ind i regnskoven. Der kunne jeg vitterlig ved selvsyn se, hvad den store efterspørgsel (hovedsageligt fra vesten) på palmeolie har af effekt på naturen.

Parkens område med cafeen i baggrundenGunung Mulu National Park
Efter 25 min. flyvning fra Miri (Borneos vestkyst) dukkede parkens bjerge og store kløfter op. Parken er hovedsageligt kendt for Mt. Gunung (2377 m) og Mt. Api (1750 m) med de berømte Pinnacles. The Pinnacles er 45 m høje spidse klippetårne, der hæver sig op fra regnskoven. Det er muligt at bestige begge toppe, men det kræver 3-5 dage og skulle være betydelig vanskeligere end Mt. Kinabalu. Jeg nåede det dersværre ikke, da tiden var ved at løbe fra mig, og det var jo egentlig  også alle grotterne jeg var kommet for at se. Læs mere om Gunung Mulu National Park og de berømte Mulu grotter og her

Jeg ankom til parken, med sveden dryppene ned fra panden. Det var varmt og ikke mindst fugtigheden drænede en for energi. Park rangerne stod klar med gode råd, men desværre var der ikke flere sengepladser, så de henviste mig til Royal Mulu Resort. På med rygsækken og så gik jeg ellers derudaf. Det var umuligt at fare vild, da der kun var en asfalteret vej… med skilte. Der var 3 km. Ikke en lang gåtur under normale forhold, men sveden løb ned ad ryggen på mig… jeg slæbte jo både min lille og store rygsæk. Royal Mulu Resort gav mig et stort varmt smil som velkomst. Jeg tog det billigste rum til 171 ringgit.

Royal Mulu ResortRoyal Mulu Resort
Resortet ligger for enden af den asfalterede vej, hvor du krydser en floden via en bro, og så kommer du ind i området. Jeg kunne godt se jeg var på vej ind i en resort, hvor prislejet var noget højere end jeg var vant til. Omgivelserne var smukke. Hele resortet var holdt i 2 plan, så det ikke ragede over træerne. Der var store arealer, hvor man kunne slappe af foran en stor fjernsynskærm og nyde en cocktail. Swimmingpoolen lokkede med sit klare vand i den stegende varme og solvognene stod på rad og række med skyggende parasoller.

Receptionen fremstod hurtig og effektiv, men var ikke ”villige” til at komme med den billigste pris, og ingen kendte noget til et tilbud ”3 nætter og prisen af 2”. Det trak ned for det samlede indtryk. Der var flere skranker med turoperatører, en lille butik, barer, flere restauranter med fast kulturelt show om aftenen. De tilbød også utallige aktiviteter som fx fitness, trekking, flodcruise, rockclimbing, mountainbiking og meget mere. Ja her kunne man sagtens bruge nogle dage. Jeg brugte swimmingpoolen for at køle lidt ned, men ellers synes jeg prisniveauet var noget opskruet i forhold til parkens. Men okay… her var der også flot service og det koster jo.

Er du blevet lidt nysgerrig for Royal Mulu Resort, kan du læse mere her

På vej mod Wind CaveMulu grotterne
Gunung Mulu National Park er nok mest kendt for sine enorme grotter, hvor flere er åben for besøgende. De første grotter jeg besøgte (sammen med en dejlig dansk familie 3 pragtfulde børn i alderen 7, 10 og 14 så vidt jeg husker), var  Wind Cave og Clearwater Cave. Turen til grotterne krævede en guide og enten 3 km vandring gennem regnskoven langs floden, eller en tur med langbåd op ad floden. Vi var dovne og valgte båden. Booking af de forskellige aktiviteter, skete i parkens hovedkvarter, hvor park rangerne fortalte om mulighederne og skrev de interesserede på turene. Det var meget organiseret. Det eneste jeg kunne ønske fra dem, var at de havde nævnt ”homestay” i stedet for det dyre alternativ; Royal Mulu Resort. Jeg hørte fra andre rejsende om muligheden kun 3 min. fra parken til 20 ringgit, så der tog jeg hen efter et par overnatninger på resortet.

Wind Cave og Clearwater Cave var bestemt et besøg værd, men det krævede at bentøjet var i orden pga. mange trapper. Det var ikke kun grotterne der gjorde det interessant, men hele turen på floden og vandreturen i regnskoven. Naturen er virkelig enestående, selvom du nok ikke kommer til at se så meget vildt ud over insekter og lidt kryb.

Indgangen til Deer CaveDeer Cave & Lang´s Cave
Jeg var heldig at skulle se disse grotter på anden dagen. De er uden tvivl højdepunktet hvad angår grotter. Vandreturen dertil var med guide og gik gennem regnskoven på en ”støbt” sti og varede ca. ½ time. Pludselig dukkede grotteindgangene op. Området var utroligt for pludselig stod jeg foran en enorm lodret klippevæg, hvor jeg kunne skimte indgange til Deer Cave. Vi begyndte med den noget mindre Lang´s Cave med nogle fantastiske klippeformationer, skabt gennem tusindvis af år. Den var meget forskellig fra Wind Cave og Clearwater Cave. Kan du genkende siluetten?Dernæst stod den på Deer Cave… parkens trumfkort. Wow… den var ikke mindre end enorm. Jeg følte mig lille og ubetydelig, da jeg bevægede mig længere og længere ind i det ufattelig store grottekammer. Det skulle være ca. 2 km langt og 170 meter højt. Forestil dig Københavns Rådhus derinde… ja inklusiv hele pladsen og mere til, så stort var det.

Efter 1 times tid i grotten sang dagslyset på sit sidste vers. Nu var det tid til endnu en af parkens store attraktioner, hvis jeg og alle de andre var heldige. Vi ventede og ventede og med ét dukkede der pludselig en nærmest mørk spiral op på himlen. Flagermusene strømmer ud af grotterneDen skiftede konstant form og var et fængslende syn. Ikke mindre en grotternes ca. 3 millioner flagermus var startet deres jagt på føde. De kom strømmende ud fra grotten i bølger og der dukkede formationer op fra andre grotteudgange. Formationerne kunne med lidt god fantasi minde om en hel flåde af ufoer, der langsomt bevægede sig hen over himlen. Det stod på i ca. 20 min. Det var for mig den absolut største oplevelse, og hvis jeg skal dømme efter de andre rejsendes ansigter, gjalt det samme nok for dem. Jeg var helt beruset af oplevelsen.

borneo-39Adventure Caving i Racer Cave
Jeg var blevet ”sulten” efter flere oplevelser og nogle udfordringer, efter mine første møder med grotterne. Heldigvis var der også Adventure Caving på programmet. Der var flere sværhedsgrader. Man kunne ikke bare begynde med de sværeste, med mindre man havde bevis for erfaring fra Adventure Caving fra andre steder. Jeg havde ikke tid til at prøve flere, men måtte ”nøjes” med en middelsvær”, da jeg skulle flyve næste dag. Jeg fik lokket forældrene til børnene med og vi fik vist alle ”én på opleveren”. Det var igen en helt anden måde at se grotterne på. Her skulle vi rapelle os lidt op og ned ad 3-5 meter høje klipper og knibe os gennem smalle sprækker. Overalt sad kæmpe edderkopper og betragtede os. Vi stødte også på et par af de blinde Racer snakes. Mon ikke det var dem grotten var opkaldt efter. På et tidspunkt slukkede vi alle vores lygter og blev omklamret af total mørke. Ikke så meget som et lille lysglimt… det var nærmest helt hypnotiserende.

Mulu Canopy SkywalkMulu Canopy Skywalk
Endnu et af Gunung Mulu National Parkens højdepunkter. Det måtte jeg prøve. Fornøjelsen kostede 30 ringgit (1 ringgit er ca. 1.70 kr.). Her så jeg regnskoven fra trækronerne via et net af smalle gangbroer, der er spændt ud mellem træerne. Den samlede længde er 470 meter. Det er kun tilladt at være 2 ude på en gangbro ad gangen. Meget fornuftigt da de hurtigt begyndte at sveje fra den ene side til den anden. Der var ikke så meget fugleliv at se, men tager du den tidligste tur kl. 07.00 om morgenen, skulle chancerne være bedst.

Dette blev min sidste oplevelse i parken. Det var 5 forrygende dage og hvis nogle rejsende spørger mig hvad der var den bedste oplevelse på Borneo, så kommer den med på min top 3 liste som er: Mt. Kinabalu, Kinabatangan floden og Mulu grotterne i tilfældig rækkefølge. I parken havde jeg godt selskab af den danske familie på 5 (dejligt at møde jer :o) og andre rejsende fra hele verden.

Borneo blev en sand fornøjelse, hvor der var en herlig ”Backpacker mentalitet”. Det var let at komme i snak med andre rejsende og få følgeskab. De fleste guesthouses/lodges havde også sin del af æren, da der ofte var et fællesrum, hvor man spiste morgenmaden eller drak en øl om aftenen og snakkede om oplevelserne på Borneo. Vigtigst af alt er måske det er et sikkert område at rejse rundt i. Jeg selv havde absolut ingen problemer og jeg mødte flere piger der rejste på egen hånd og alle uden undtagelse gav udtryk for de følte sig sikre overalt på Borneo (den malaysiske del).

Jeg håber at mine oplevelser fra Borneo har givet dig blod på tanden. Har du spørgsmål, så skriver du bare i kommentar feltet, og jeg skal svare så hurtigt og bedst muligt. God rejse…
Afsked med Gunung Mulu National Park

Nyttige rejselinks fra Borneo:
Gunung Mulu National Park
Royal Mulu Resort

Borneo 1. del:

Borneo 2. del:

10 kommentarer til “Borneo – Mulu grotterne”

1. Hej Alan,

Virkelig spændende og inspirerende læsning:) Jeg overvejer selv en tur til Borneo og vil derfor høre, hvor mange penge du brugte i dine tre uger?
    Jeg pønser på at involvere noget dykning i mine planer, men er meget i tvivl, om det bliver for ’stressende’, hvis jeg kun har tre uger alt i alt.
    Hvad tænker du om din egen tidsdisponering – var tre uger for lidt eller rigeligt til at se øen?

Bedste hilsner,
    Karina

2. Hej Karina

Tak for dine pæne ord :o) Jeg brugte ca. 13.000 kr. alt inkl. med så boede jeg også hovedsageligt på billige guesthouse. 3 uger til hele Borneo synes jeg ikke er nok, derfor valgte jeg at koncentrerer mig og den nordlige del inkl. Mulugrotterne. Det kommer jo helt an på hvad for interesser/ønsker du har. Jeg selv er mere til bjerge og regnskove end strand (når jeg rejser alene), derfor var jeg stort set ikke ude ved en strand eller dykke/snorkle, men jeg hørte ofte fra mange, at der var super god dykning i det nordøstlige.
    Mit råd til dig må være at finde 3-4 områder/aktiviteter du virkelig brænder for og have lidt plads til at være impulsiv på…det var sådan jeg opdagede Mulu-grotterne.

Jeg håber virkelig du kommer afsted til Borneo og får en forrygende rejse.

Mange sommerhilsner
    Alan :o)

3. Hej Alan

Vi er 4 drenge, der skal 14 dage til Borneo i starten af April 2011 (en lille afstikker på en større asien-tur). Dine oplevelser passer utroligt godt ind i nogle af de ting, som vi gerne vil opleve. Vi har flybilletter (singapore-kota kinabalu og kota kinabalu-kuala lumpur, som er næste stop).

Vi vil super gerne bestige Mt. Kinabalu, se orangutanger og ellers bare opleve regnskoven. Har du nogle ideer?
    Hvad tror du det vil komme til at koste for en tur derover i 14 dage? (bestige bjerg, andre ture, bo og spise billigt)..

Venlig Hilsen P :)

4. Hej med jer
    Er glad for I kan have lidt gavn af mine rejseoplevelser fra Borneo. Nu er det jo et stykke tid siden, så jeg kan næsten ikke forslå andet end i nærlæser hvad jeg har skrevet og selv vælger fra/til så det passer ind i jeres rejse. Men når det er sagt, så var vandreturen til toppen af Mt. Kinabalu og Mulugrotterne nogle af de største oplevelser. Hvis I er til dykning, så tag mod nord/øst, hvor der skulle være eminente dykkermuligheder. Jeg er ikke selv en vandhund, men det var hvad de fleste sagde. Da jeg var på Borneo ville jeg godt have været længere inde i regnskoven for at opleve vilde pygmæ elefanter…det er igen i den nordøstlige del af Sabah…mon jeg husker rigtigt hvis jeg siger det er ind i landet fra Lahad Datu. Her er et link fra WWF hjemmeside

Rigtig god tur med masser af oplevelser
    Alan

Pris for 14 dage: Alt undtagen flybilletter Danmark t/r Borneo men inkl. fly t/r Kota Kinabalu-Mulu kostede mig vist ca. 6500 kr.med alt det jeg har beskrevet i de 3 sider om Borneo jeg har skrevet.

5. Hej Alan,

Tak for dine rejsebeskrivelser, de er meget inspirerende.

Min kæreste og jeg skal tilbringer ca. 35 dage i sydøst Asien til sommer, hvor vi hovedsageligt skal bruge tiden i Filippinerne. Vi skal dog forbi Singapore, hvor jeg har boet for en 10 år siden. I Singapore regner vi med at bruge 4-6 dage.

Vi har fundet nogle utroligt billige flybilletter fra Singapore til Borneo (Kuching) og vores spørgsmål er nu om vi er i gang med at over fylde vores ”kun” 35 dage?

Hvis vi vælger at tage til Borneo, vil jeg tro at vi ca. har 6-7 hele dage, som nok hovedsageligt vil blive brugt på Mulu grotterne. Synes du det er besværet værd at tage turen til Borneo for 6-7 dage eller skal vi slå koldvand i blodet og gemme denne oplevelse til en senere rejse?

På forhånd mange tak,

Stine og Andreas

6. Hej Stine og Anders

1000 tak for jeres mail og sætter pris på I vil have min mening. Jeg synes bestemt at Borneo og Mulugrotterne er et besøg værd, men når i “kun” har 35 dage og bruger 4-6 dage i Singapore, så er der efterhånden kun 4 uger til Filippinerne som er et kæmpe land med masser af seværdigheder og natur til at udfylde tiden med. Jeg selv vil nok koncentrerer mig om Filippinerne og så tage Borneo på en anden rejse…for der kan i også sagtens bruge masser af tid. Tidligere har jeg selv rejst rundt fra sted til sted og har haft alt for travle. I dag foretrækker jeg at bruge lidt emre tid på hvert sted jeg besøger og har opdaget at det giver mig meget mere ro og oplevelsen bliver meget større.
    Uanset hvad I gør, så håber jeg I får en forrygende rejse.

Mange rejsehilsner

7. Hej Alan
    Jeg skal til Mulu om et par måneder :-) Er det rigtigt, at man kun må have 10kg bagage i flyet på vej dertil? Eller må man have 5 kg. håndbagage udover de 10 kg?
    Mvh.
    Steffen

8. Hej Steffen

Du har noget af glæde dig til :o) Mht. bagage. Da jeg fløj dertil havde jeg bestemt mere end 10 kg med + håndbagage, men hvordan det er i dag tør jeg ikke svare på. Har du købt flybilletten, så gå ind på flyselskabets hjemmeside og se hvad der står. Så er du 100 % sikker, i stedet for jeg bilder dig noget ind :o)

Rigtig god tur’

9. Hej.
    Super spændende læsning.
    Jeg tænkte på, planlagde du alt hjemmefra inden afrejse, eller tog du det mere som det kom mens du var dernede?
    Venlig hilsen Niklas

10. Hej Niklas
    Tak for dine rosende ord :o) Det eneste jeg planlagde var flybilletter til Borneo og de første par overnatninger. Resten tog jeg simpelthen som det kom. Det er utroligt nemt og de fleste backpacker/guesthouses og hoteller kan hjælpe dig med at arrangerer en udflugt eller måske møder du en eller flere der er friske på at I arrangerer noget sammen. Jeg selv kan bedst lige at have friheden til gøre hvad jeg vil når jeg kommer frem til et nyt land, når det er en lidt længere rejse. På Borneo fik jeg fx først øjnene op for Mulu-grotterne efter alle rejsende jeg mødte på Borneo nævnte dem, som den måske største oplevelse på Borneo.
    Jeg håber og er sikker på du får en fantastisk rejse.