6 dages Express tur til Thailand

Phi Phi Island
20 år, så lang tid var der gået, siden jeg sidst havde været i Sydthailand. Det var faktisk der, mit ”nye liv” startede, på min jordomrejse der varede 1 år. Jeg huskede stadig Phi Phi Island som den absolutte smukkeste paradis ø, der nogen sinde havde og har set. Hvordan ville gensynet blive efter masseturismen, har gjort sit indtog?

Det var en studietur jeg skulle på med firmaet FDM travel og rejsen startede med SAS til Bangkok. Vi var så heldige at afprøve deres SAS Economy Extra. Det var en sand fornøjelse. Selv med mine 193 cm, havde jeg rigeligt med benplads og maden var god. Det blev første gang jeg fik sovet 7 timer i træk og var udhvilet til nogle hektiske dage i Thailand.

Bangkok
Vi startede i Bangkok, hvor vi blev indlogeret på Narai Hotel midt på Silom Road og efter et hurtigt bad, blev vi kørt til Chao Praya floden, hvor vi skulle på Dinner Cruise

Narai Hotel
Et super prisbilligt hotel med 3 stjerner, men er virkelig pænt, moderne og med super beliggenhed midt i shopping området. Værelserne er små, men rigtig godt indrettede. Morgen buffeten er også fin med noget for enhver.
Læs mere om Narai Hotel

Dinner Cruise på Chao Praya floden i BangkokDinner Cruise på Chao Praya floden
Da solen var ved at gå ned over Bangkok, gik vi om bord på en traditionelle rispram, der er smagfuldt ombygget til hyggelige Dinner Cruises på floden. Vi fik serveret utallige små lækre retter fra det thailandske køkken, og der blev underholdt med lidt musik/dans på en dejlig afdæmpet måde. Sejlturen var stille og rolig og mange af Bangkoks største seværdigheder gled langsom forbi som fx Wat Arun og Grand Palace.

Transport af cyklerne i BangkokCykeltur bag kulissen af Bangkok
Tidelig om morgenen blev vi hentet og så skulle vi ellers på cykeltur til områder af Bangkok man normalt ikke ser. Jeg var på selvsamme cykeltur for 2 år siden, den kan du læse mere om her

Bangkok til Phuket med Thai Airways
Efter cykelturen gik turen til Bangkoks lufthavn Suvarnabhumi International Airport, hvorfra vi fløj til Phuket med den enorme Boeing 747, men den var fyldt til bristepunktet.
I Phuket blev vi hentet og kørt til Kata Beach. Køreturen tog ca. 1 time. Vi blev indlogeret på det 3-stjernede Tropical Garden Resort.

Tropical Garden Resort
Et pænt og rent, men absolut ikke for gangbesværede med de mange trapper og mange plan. Der skulle være en flot udsigt ud over Kata området, men vi var der kun om aftenen og tog tideligt af sted, så vi nåede ikke så meget.
Læs mere om Tropical Garden Resort

Kata Beach
Da vi kun var der om aftenen, var det ikke meget vi fik set. Vi spiste aftensmad på hotellet og gik en tur langs hovedgaden. Jeg brød mig ikke meget om det jeg så. Det virkede planløst, smagløst med kedelige turist restauranter og barer. Vi var et smut nede på stranden. Den så pæn, lang og bred ud med flere barer og hoteller. Der skulle være flere mindre strande i små bugter i nærheden, så måske er der ikke helt så slemt som jeg gør det til, men ud fra det jeg så, vil jeg kalde Kata Beach en ”turistfælde”.

Med færgen til Koh-LantaKoh Lanta
Så fik turen til Koh Lanta. Vi kørte tideligt fra Kata Beach til Koh Lanta. En lang tur på 4½ time. Køreturen er ikke speciel flot, så jeg vil nok anbefale at du tager en speedbåd eller færge videre til Phi Phi og der fra videre til Koh Lanta.
Selve Koh Lanta var en dejlig positiv oplevelse. Øen virkede meget mere som det Thailand jeg så i 1991. Vejene var små uden noget nævneværdig trafik. Byerne bar ikke præg af turisme og strandene helt fantastiske uden støj fra speedbåde, jetski og sælgere. Det er et område, der er styret og administreret af muslimer og det virkede som en stort plus. Massebyggeri var ikke tilladt og strandene var ”erklæret” for nationalpark, så strandstole og diverse vandsportsaktiviteter var forbudt.

Vi besøgte nogle skønne resorts, der appellerede til hver deres type gæster. Her er lidt kort om de enkelte resorts på Koh Lanta vi besøgte:

Chada Beach Resort på Koh LantaChada Beach Resort
Pragtfuldt resort med område for par, hvor værelser i stueplan havde direkte udgang til poolen. Der var ligeledes et område for familier for børn med flere aktiviteter. Alt var flot og smagfuldt i traditionel moderne thailandsk stil. Vi spiste i restauranten og mande var virkelig god.

Layana Resort på Koh LantaLayana Resort
Virkelig et resort for de kræsne og det henvender sig hovedsageligt til par og romantiske ophold. Der er en super lækker pool og direkte udgang til den skønne strand. Stilen er thailandsk når det er bedst. Jeg kan kun anbefale stedet.

Phra Nang Resort på Koh LantaPhra Nang Resort
Et fantastisk dejlig afslappet sted. Det ser ikke ud af meget når du ankommer, men giv stedet en chance. Der er kun 15 individuelt indrettede værelser med hver deres tema og farver. De har en utraditionel planløsning men indrettet i flot thailandsk stil. Alle værelser ligger med udsigt til den grønne og frodige have, der ligger lige ud til stranden. Det er lige stedet for ”gamle backpackere” som mig selv, eller dem der bare ønsker et afslappet sted med rigtig god stemning.

Pimalai Resort på Koh LantaPimalai Resort
Det mest luksuriøse resort vi så på Koh Lanta. Der er omkring 150 værelser i forskellige størrelser. Her er stilen også thailandsk, men lige en tand flottere og mere smagfuld en de første 3. Resortet består af flere bygninger og flere bygninger nær stranden og længere oppe af en skråning med den flotteste udsigt. Der er også alle tænkelige faciliteter og simpelthen bare det perfekte sted hvis du ønsker det bedste og er villig til at betale lidt ekstra for det.
Læs mere om Pimalai Resort

Ao-Nang strandenKrabi og Ao Nang
Jeg var egentlig ret positiv over for Krabi og Ao Nang. Der er masser af forretninger, restauranter og barer, men det ligger langs hovedvejen, der løver langs stranden men adskilt af en strandpromenade. Selve stranden er måske ikke den flotteste i Thailand, men absolut værd at slappe af på. Fra stranden sejler der longtailbåde til fx Railay Beach. Hvis du går mod syd langs strandpromenaden til den slutter foran en mur/bygning med et par døre, så gå endelig ind. På den anden side kommer du ind i baren/restauranter ”The Last Fischerman” og derefter ligger flere store ”hytter” der tilbyder thailandsk massage for 2-300 bath. Stemningen er total ”laidback” og mit favoritsted. Du kan fortsætte længere ud langs en sti op over nogle klipper til en anden lille strand.

Ao Nang Villa Resort KrabiAo Nang Villa Resort Krabi
Jeg boede på Ao Nang Beach Resort. Det lå perfekt med udgang til strandpromenaden og tæt på stranden. Nogle værelser lå med direkte udgang til en stor indbydende swimmingpool og andre lå med udsigt til området. Det var et virkelig godt resort med en afslappet stemning. Der var mulighed for thailandsk massage og de arrangerede udflugter til hele området.
Læs mere om Ao Nang Villa Resort Krabi

Øerne i Andaman SeaAndaman Havet og øerne
Vi tog en dagsudfulgt med speedbåd fra Krabi til de populæreste øer i Andaman Havet som fx Phi Phi. Speedbådene sejler i pendulfart mellem øerne i Andaman Havet, så du må ikke tro, at du har det hele for sig selv, men det er stadig en kæmpe oplevelse. Jeg selv var mest spændt på gensynet med Phi Phi Island, som jeg boede på i en primitiv bambushytte for ca. 20 år siden. Ville gensynet være glædeligt eller ”smertefuldt”. Tjaa ude fra lignede Phi Phi Island stort set sig selv, selv om jeg sagtens kunne se nye hoteller. Da jeg kom ind på øen var oplevelsen noget anderledes. Speedbåde, små færger og longtailbåde i hobetal lagde til på eller ud fra stranden. Et par større resorts, forretninger og restauranter og turister i massevis. Det var trist at se, men jeg kunne høre på dem der ikke tidligere havde været der, at de faldt pladask for den. Så mit råd må være at tag til Phi Phi Island og bedøm selv.
Uanset hvad, så er hele området værd at opleve. De utrolige limstensformationer der rager og af havet er en stor oplevelse og havet er perfekt for snorkling og dykning.

Railay Beach i SydthailandRailay Beach
Endelig skulle jeg ud til Railay Beach. Kollegaer og gode venner har i årsvis fortalt mig om hvor fedt et sted det var. Nu blev det min tur. Jeg sejlede med mine kollegaer fra Ao Nang beach med longtailbåd til Railay Beach. En super flot sejltur. Det var et skønt område med en lækker lang og bred strand. Der var efterhånden kommet flere restauranter og resorts til, men alligevel var stemningen afslappet. Det skyldes nok at der ingen veje er til stranden, så al trafik er via vandvejen og det giver jo sine naturlige begrænsninger. Jeg vil foreslå at du mindst bruger en hele dag der eller endnu bedre en nat eller to.

Det var min 6 dages Express tur til Thailand med de 2 overnatninger i flyet til/fra Thailand og 4 i selve Thailand. Jeg kan ikke anbefale at du selv gør det så hurtigt, men bruger mindst dobbelt så lang tid, så du får det fulde udbytte, af de mange ting der er at se.